Mockingjay del 1 – Filmen

Den 18 november 2014 hade Mockingjay, del 1 premiär på bio. Den släpptes på DVD den 23 mars 2015. Vi såg den på DVD 18 april 2015.

Så här beskrivs den på nätet:hunger_games_mockingjay_part_1_blu_ray

Vi får följa vår hjältinna Katniss Everdeen när hon leder Panems tolv distrikt i ett uppror mot den korrupta huvudstaden Capitol.Kriget som kommer att avgöra Panems öde eskaleraroch Katniss måste bestämma sig vem hon kan lita på och göra allt som krävs för att skydda sin familj och sina vänner.

The Hunger games: Mockingjay, Part one är den uppmärksammade fortsättningen av The Hunger Games och The Hunger Games: Catching Fire och tredje filmen baserad på Suzanne Collins succéromaner.

Jag läste Suzanne Collins första bok i serien 2011, men var inte så förtjust i den. Därför dröjde det enda till 2014 innan jag läste del 2 och del 3. Filmen Mockingjay, del 1 är filmatiseringen av ungefär halva tredje boken, Revolt. Vi har sett både den första filmen och den andra, och tyckt de var riktigt bra. Jag skulle faktiskt sträcka mig så långt som att säga att i det här fallet så tycker jag att filmatiseringarna är bättre än böckerna!

Mockingjay, del 1 är en fartfylld och välgjord film. Det som gjorde de två första filmerna bra är samma som gör den här bra. Det ena är skådespelarinsatserna. Jag fortsätter att tycka att Jennifer Lawrence utvecklar Katniss på ett sätt som går bortom böckerna. Hennes karaktär och känslor utvecklas och blir mycket tydligare. En mycket bra skådespelare! Philip Hoffman är framträdande i den här filmen och han gör en mycket bra insats. Tragiskt att han avlidit! Det andra är miljöerna, där man verkligen lyckats fånga både Huvudstaden och Distrikt 13. Välgjort och starkt. Och just ja. Den tredje saken. Sången ”The Hanging Tree”. Mycket bra gjort!

Jag har ju läst boken, och tycker att i alla väsentliga delar har de följt den bra. Men å andra sidan kan jag nog ha glömt en del detaljer… Dessutom är jag mycket påverkad av det starka intryck de två tidigare filmerna har gjort.

Svagheten är just att historien är en halv bok. Det gör att man dragit ut på vissa saker, och det blir lite abrupt slut. Fast det är möjligt att jag efter att ha sett andra delen inte kommer att tycka så.

Filmen recenseras på Moviezine, DN och SvD

Bloggare som skrivit om den är C R M Nilsson, Bokföring enligt MonikaBladvändaren och Helena på Kulturkollo.

3 kommentarer

  1. […] Hungerspelen. Jag tillhör den skaran som inte alls lät mig övertygas av böckerna. Jag var faktiskt på väg att ge upp efter första delen, men tillslut läste jag alla tre. Filmatiseringarna däremot tycker jag är mycket sevärda, man har skapat en fantastisk värld, och skådespelarinsatserna är riktigt bra. Jennifer Lawrence inte minst. Här kan ni läsa mer om vad jag tyckte. […]

    Gilla

  2. […] Jag läste sista delen, Revolt, i trilogin Hungerspelen 2014. I mitt tycke var det den bästa delen i trilogin, bl.a. baserat på samhällskritiken och karaktärsutvecklingen. Vi har också sett de tre tidigare filmerna och jag har tyckt att filmerna t.o.m. varit bättre än böckerna. Vad jag tyckte om Mockingjay del 1 kan ni läsa här. […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.