temafilmI veckans Tematrio frågar Lyran: Berätta om tre filmer där du även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen?

Generellt sett så är det så att filmen är sällan bättre än boken om jag gillat boken. Men om boken inte gått hem fullt ut och den har element som lämpar sig bra för film – då kan det hända att det funkar.

  1. En man som heter Ove. Ja, det har väl inte gått någon förbi att den filmen hade premiär i julas. Vi drog iväg nästan hela familjen, tre generationer, och såg den. Jag älskade boken och hade inte så stora förhoppningar på filmen. Men den var betydligt bättre än jag befarat. Här kan ni läsa mer om vad jag tyckte.
  2. Hungerspelen. Jag tillhör den skaran som inte alls lät mig övertygas av böckerna. Jag var faktiskt på väg att ge upp efter första delen, men tillslut läste jag alla tre. Filmatiseringarna däremot tycker jag är mycket sevärda, man har skapat en fantastisk värld, och skådespelarinsatserna är riktigt bra. Jennifer Lawrence inte minst. Här kan ni läsa mer om vad jag tyckte.
  3. Cirkeln. Ytterligare en favoritbok som filmatiserats och hur bra filmen än var så nådde den inte samma höjder som boken. Men det kanske var att önska för mycket. Tyvärr gick den inte särskilt bra på bio och det är tveksamt om det blir fler. Synd! Här kan ni läsa mer om vad jag tyckte.