En smakebit på søndag – Cloud Atlas

ensmakebitSöndag och sista dagen på barnens sportlov, som mer blivit ett läslov. Jag lyckades vara så gott som ledig fr.o.m. torsdagen och tja, jag sov väl bort en hel del av tiden. Men att mest ligga i soffan och ägna sig åt en bok och bloggande kanske var precis vad jag behövde. Fika och bio satt inte helt fel heller. Nu stundar en väldigt intensiv jobbvecka.

Söndag på bloggen innebär En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Just nu läser jag mars månads bok i Makeutmaningen – Cloud Atlas av David Mitchell. Det är en intensiv bok med rätt komplicerad meningsbyggnad vissa passager så den tar sin tid att läsa. Jag misstänker att jag kommer att hålla på med den ett tag till. För en gångs skull så såg jag filmen innan jag läste boken, kanske någon mer gjort det? Den är uppbyggd av berättelser med sex olika berättarröster, från 1800-talet till långt in i en post-apokalyptisk framtid.

Smakbiten kommer från s 64-65, berättarrösten här är från 1930-talet

To my great annoyance, the pages cease, mid-sentence, some forty pages later, where cloudatlasthe binding is worn through. Searched high and low in the library for the rest of the damn thing. No luck. Hardly in our interests to draw Ayrs’s or Mrs Crommelynck’s attention to their unindexed bibliographic wealth so I’m up a gum tree. Would you ask Otto Hansch on Caithness Street if he knows anything about this Adam Ewing? A half-read book is a half-finished love affair.

PS Senare idag kommer ytterligare ett inlägg som en del i en bloggstafett arrangerad av Kulturkollo

35 kommentarer

  1. Jag såg faktiskt filmen för ett tag sedan. Tror inte jag upptäckte alla finurligheter, men tillräckligt många för att jag fortfarande ska gå och fundera på den 🙂

    Gilla

  2. En bok som dyker upp lite här och var i bok-bloggarvärlden, och har gjort då länge nu, så kanskeär det dags att läsa den.
    ”A half-read book is a half-finished love affair” – ett bra citat!

    Gilla

  3. Tack för smakbiten. Har inte läst boken, men började se filmatiseringen för ett tag sedan. Men filmen föll jag inte för. Boken kanske är bättre.

    Gilla

  4. Jeg har også sett filmen. Men ikke lest boken. Jeg tenkte jeg hadde lyst til å lese den, men noen ganger blir det ikke til at jeg gjør det etter at jeg har sett filmen 🙂

    Gilla

  5. Jeg har både lest boka og sett filmen, men klarte dessverre ikke henge med i historien. Det ble litt for mange forskjellige karakterer å forholde seg til, i tillegg til at de på et eller annet vis er knyttet til hverandre gjennom reinkarnasjon (?). Håper du henger med 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.