En smakebit på søndag – Jag heter inte Miriam

ensmakebitSöndag. Den här veckan har jag inte precis varit sysslolös, varken på jobbet eller privat. Det känns lite skönt att det bara är en vecka kvar till påsklovet. Under veckan har jag också fått ta mig en funderare på för vem jag bloggar, om jag ska fortsätta blogga och hur jag ska förhålla mig till personer som anser sig kunna kräva saker av mig som bloggare trots att jag gör detta som en hobby. Inga enkla funderingar, minst sagt energikrävande.

Idag ska jag bota förkylningen som dök upp (och som jag inte har tid med) och så ska jag förbereda ett bokprat som jag har blivit ombedd att hålla i morgon – lite spännande faktiskt. På bloggen är det dags för dagens inlägg, En smakebit på søndag som hålls i regi av Mari på Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar ni här – det finns mycket intressant!

I går så började jag läsa en ny bok, ett recensionsexemplar från förlaget. Har läst så mycket positivt om den att jag undrar om jag har för höga förväntningar. Boken heter Jag heter inte Miriam och författaren Majgull Axelsson. Jag upptäckte den här författaren för väldigt många år sedan, redan i tonåren, när jag läste hennes dokumentära bok Rosario är död. En av de få böcker jag gråtit när jag läst faktiskt. Sen dess har jag läst en hel del av hennes böcker. Jag heter inte Miriam handlar om en kvinna som heter Miriam och hennes levnadsöde från Ravensbrück till efterkrigstidens Nässjö.

Smakbiten kommer från sidan 19jagheterintemiriam

Skallet får Miriam att vakna på riktigt.
Hon sätter sig upp i sängen och slår ena handen för munnen som för att tvinga sig till tystnad och den andra för hjärtat, som för att förmå det att sakta sina slag. Hon är inte tillbaka i tiden. Det där är historia. Hon är inte i Tyskland. Hon sitter inte i en cell i koncentrationslägrets straffblock. 

27 kommentarer

  1. Den här vill jag hemskt gärna läsa 🙂 Jag har inte läst något av Axelsson tidigare, men hon är en författare jag är väldigt nyfiken på. Och den här verkar vara en bra bok att börja med.

    Gilla

  2. Den här vill jag läsa eller lyssna på så småningom. 🙂 Har inte läst något av Axelsson tidigare, velat, men det har inte blivit av. I höst kommer hon till bibblan som jag jobbar på så det blir kanske att läsa flera böcker om tiden räcker till. Tack för smakbiten!

    Gilla

  3. Tråkigt om bloggen ska kännas som ett krav, men jag hoppas du fortsätter med den för jag gillar den jättemycket. Du skriver alltid om just den typen av böcker som jag tycker om och är nyfiken på, och på ett väldigt bra sätt 🙂

    Gilla

  4. Det där var ju en ganska så stark smakbit, har inte läst något av henne, men kanske borde jag.

    Hoppas du kommer fram till att du bloggar för dig och för andra likasinnade och att det är ett hobbyprojekt 🙂

    Gilla

  5. Oväntade krav är aldrig trevligt. Man har ju sin hobby för man tycker den är kul. Press, speciellt sån som kommer utifrån, kan ta bort det roliga. Hoppas du kommer fram till bra saker och fortsätter blogga för dig! 🙂

    Axelsson läste jag på gymnasiet. Tror det var Aprilhäxan. Det jag minns mest med boken är att jag tyckte den var mycket bra och att jag slukade den i stort sett på en kväll. Tack för smakbiten!

    Gilla

  6. Hoppas du får vila sen, snart, och kurera förkylningen med tid. Jag har gudskelov inte så brått den här veckan, och på påskledigheten har jag med flit inte planerat att göra något. Kanske fara till stugan lite.

    Gilla

    • Förkylningen blev sämre under dan, nu har jag feber och det har jag inte tid med. Men det är väl bara att gilla läget 😦 Själva påsklovet (efter påsk) är härligt oplanerat 🙂

      Gilla

  7. Länge sedan jag läste någon av Majgull Axelsson (men har ett par olästa i hyllan så klart …). Den här verkar ha ett intressant ämne.

    Jag tycker väl att folk inte kan kräva något av en bloggare. Ja, folk som bloggar för tidningar och sådär har väl krav på sig från tidningen. Men vanliga bloggar tycker jag mest liknar att man snackar böcker med kompisar. ”Jag har läst si och den skulle du nog gilla.” ”Jag har läst så men den var inte så bra som jag hade hoppats.” Och det är ingen som försöker gå in och kontrollera de samtalen.

    Gilla

  8. Står på bibliotekskö på den här 8plats 135 ungefär…), har hört mycket bra om den. Var flera år sedan jag läste något av Axelsson, vet inte varför för jag gillade henne.

    Önskar någon läsa om något särskilt i en hobbyblogg så kanske de borde skriva en egen blogg… så skriver du om det du vill 🙂

    Gilla

  9. Så flott smakebit! Jeg har også hatt et par runder med meg selv i det siste, og vært veldig usikker på om jeg skulle fortsette å bokblogge. Har hatt en lang pause, men kjente at jeg savnet bloggingen veldig, så jeg har bestemt meg for å fortsette. Håper du finner ut av tingene, og at avgjørelsen blir til det beste for deg! Klem fra Anette 🙂

    Gilla

  10. Det kan være greit å tenke gjennom spørsmålene du stiller, for på den måten å bevisstgjøre deg selv. Særlig med tanke på hvordan du skal forholde deg til krav som dukker opp. Boken du leser har jeg ikke hørt om, så takk for smakebiten 🙂

    Gilla

  11. Trist med såna som inte inser att bloggandet är ett fritidsintresse – åtminstone är det ju så för de allra flesta. Hoppas du kommer fram till en strategi som funkar för dig. Ska bli kul att få läsa vad du tycker om denna bok då du läst ut den. Den har ju fått mycket uppmärksamhet överallt, så nog har man blivit nyfiken. Tack för smakebiten!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.