Visning pågår av Sofie Sarenbrant

Cornelia och Hans Göransson ska sälja sitt hus, och till sin hjälp har de tagit en mäklare som Hans känner. På morgonen efter, just visningpagarinnan Cornelia och dottern Astrid ska ge sig av, så ringer Hans alarm i gästrummet där han tillbringat natten. När Astrid rusar dit så hittar hon sin pappa brutalt mördad.  Kriminalinspektör Emma Sköld och hennes kollegor kallas dit. Det finns inga tecken på inbrott, och såsmåningom så visar det sig att mordvapnet är en av familjens köksknivar. Astrid säger att en främmande man klappat henne på kinden på natten, men polisen är osäker på om hon bara fantiserar. Medan polisen undersöker brottsplatsen åker Cornelia och Astrid hem till Astrids kamrat Anton och hans familj. Mamman i familjen, Josefin, är också Emmas syster, och Josefin blir ett viktigt vittne vad gäller vad som försigått i familjen Göransson. Emma själv mår inte riktigt bra, och hennes kollegor oroar sig för henne. Josefin slits mellan sina egna problem och att ta hand om sin vän. Polisen misstänker ganska snart Cornelia, men så inträffar flera mord i samband med husvisningar. Vad är egentligen kopplingen mellan offren och hur snabbt ska polisen få tag på mördaren?

Visning pågår av Sofie Sarenbrant har recensionsdatum idag, 9 april 2014. Det är Sofie Sarenbrants femte bok och den tredje i serien om Emma Sköld och hennes syster Josefin. Sofie Sarenbrant är en svensk författare, journalist och fotograf som debuterade 2010 med Vecka 36.

Jag har tidigare läst såväl den första delen i serien om Emma Sköld, Vila i frid, som den andra, Andra andningen. Bägge två tycket jag var lättlästa och underhållande, och blev glad när jag fick möjlighet att få Visning pågår som recensionsexemplar av förlaget (dock som e-bok).

Det här är en deckare som är väldigt svårt att skriva någon form av omdöme om utan att avslöja något. Helhetsintrycket är mycket beroende på vad man tycker om upplösningen. Jag ska försöka hålla rena ”spoilers” till slutet, men kan inte garantera något!

Visning pågår är en riktig bladvändare, i synnerhet i början. Jag läser som besatt, knäpper fram sida efter sida. Den är extremt lättläst men jag gillar Sofie Sarenbrants språk, det håller en bra kvalitet. En nackdel är att jag läste boken lite väl fort för att uppskatta den till fullo. En av styrkorna i de här böckerna är att karaktärerna känns verkliga, och (utan att avslöja för mycket) så lämnar även den här boken mig med ett intresse för att veta vad som händer med Emma och Josefin, fast med en någon mer kluven inställning än efter tidigare böcker.

Nåväl. Några kommentarer som kan ses som spoilers. Markera och läs INTE det följande om ni vill ha kvar spänningen…

Jag gillar verkligen inte upplösningen av den här boken, det påverkar huvudpersonerna så mycket. Hur kan de närstående inte ha märkt något? I mitt tycke så agerar personen inte på samma sätt i den här boken som i Andra andningen. Det är som om personen är en helt annan person och som att de närstående inte reagerar på det.
Just den här tendensen i väldigt många deckare, att huvudpersonerna blir så involverade, är något som jag har lite svårt för, så det färgar mitt slutintryck.

Jag gillar inte heller utvecklingen för Josefins del, även om den i högsta grad är realistisk. Men jag hade önskat att någon INTE hade problem!
Men jag har ändå förhoppningar om att författaren på något listigt sätt kommer att ro detta i land i nästa bok…

Omdöme: Svensk lättläst bladvändare om hämnd och svek.
Betyg: 4-

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.
Förlag: Damm förlag.

MItt exemplar är ett recensionsexemplar som e-bok från förlaget.
Utläst 1 april 2014.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.