Andra andningen av Sofie Sarenbrant

Det är den första juni och vädret är extremt kallt och regnigt i Stockholm. Men för många av de andraandningentusentals löparna i Stockholm Maraton finns ingen återvändo. De har laddat länge och tänker springa. Alldeles efter att startskottet har gått så faller en man ihop, och han blöder från ryggen. Han förs till sjukhustältet och verkar först vid gott mod, men avlider strax därefter. Inom kort så inser polisen att det inte är en ren olyckshändelse. Men vad är det som egentligen hänt? Kriminalpolisen Emma Sköld befinner sig i regnet och rusket som åskådare för att heja på sin syster Josefin. Men så blir hon distraherad när en löpare hittar en död kvinna i ett buskage. Den här gången är det ingen tvekan om att hon mördats, och Emma får ansvaret för utredningen på plats. Är det en och samma mördare? Finns det överhuvudtaget någon koppling mellan de två mordoffren? Och varför just under Stockholm Maraton?

Andra andningen av Sofie Sarenbrant kom ut 2013. Det är den andra boken i serien om Emma Sköld och hennes syster Josefin. Sofie Sarenbrant är en svensk författare, journalist och fotograf. Hon debuterade 2010 som författare med Vecka 36.

Den första boken jag läste av Sofie Sarenbrant var Vila i frid, som jag tyckte var en underhållande lättläst deckare. Jag ville gärna läsa mer om polisen Emma och hennes syster Josefin och önskade mig därför Andra andningen till min födelsedag.

Jag plockade upp Andra andningen en dag när jag kände mig rätt dålig, låg i soffan hela dagen i stort sett och behövde något lättläst och spännande. Jag tror det var ett perfekt tillfälle för just den här boken, och jag läste faktiskt ut den på en dag.

Det här är en ganska enkel och lättläst men nog så spännande deckare. Intrigen kanske inte står ut för någon som läser en massa deckare, även om jag inte kan påminna mig om någon annan deckare som utspelar sig under ett maraton, men den lyckas definitivt hålla mitt intresse till slutet. Den tidsbegränsning som maratonet innebär skapar naturligtvis ett tempo i boken som är en fördel. Jag tycker språket håller en kvalitet som också gör att läsningen flyter på väldigt bra. Det är ett effektivt språk för genren som också gör att spänningen hålls uppe.

Det jag ändå gillar mest med den här serien att jag fortfarande är intresserad av huvudpersonerna. Nu brukar det ju ofta ta mer än två böcker innan det går på tomgång, men i mitt tycke har böckerna en lagom blandning mellan de återkommande huvudpersonernas liv och själva spänningsdelen. Ett stort plus till att det gått ett helt år mellan att böckerna utspelar sig och att det hunnit hända en hel del saker i Emmas och Josefins liv. Även efter läsningen av boken så känner jag att jag vill veta mer.

Apropå karaktärer så är det lustigt vilken bild man gör sig. Jag hoppar till varje gång det nämns hur snygg Emma är, för i mitt huvud är hon mer vardaglig. Jag är bara tacksam att hennes utseende inte tjatas, utan bara nämns någon gång när någon ny person träffar på henne. Annars brukar en del deckarförfattare ha en förkärlek att hela tiden nämna utseendet, inte minst hos de kvinnliga karaktärerna.

Under läsningens gång så känner jag vid flera tillfällen hur det faktiskt blir lite jobbigt. Ett återkommande tema i boken är att förlora sitt barn. Läsaren får vid minst två tillfällen möta föräldrar som förlorat sitt barn, och det är helt hjärtslitande beskrivet, och jobbig läsning för vilken förälder som helst.

När jag läser Sofie Sarenbrants böcker så tänker jag på hur viktigt det är att man är på rätt humör när man plockar upp en bok. Vila i frid läste jag en dag på spa, och det passade. Den här läser jag förstås inte under ett maraton 😉 men i ”realtid” under en dag i soffan när jag har behov av en deckare som inte är för grotesk.

Nu passar det ju sig så att del tre, Visning pågår, kommer ut nästa vecka. Frågan är hur länge jag klarar att hålla mig ifrån den…

Omdöme: Underhållande svensk spänning om ett kallt och blött mardrömslopp.
Betyg: 4

Några andra som bloggat om boken är Min bokblogg, Cattis bokblogg, Bokparet, Pocketlover, Nilmas bokhylla, Boktok73, Läsa&Lyssna och Romeo and Juliet.

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Mitt exemplar fick jag av maken på födelsedagen 2014.
Utläst 8 mars 2014.

5 kommentarer

  1. Jag har gillat alla Sarenbrants böcker hittills, men denna har jag inte kommit till än. Tycker hon klarar balansgången mellan privatliv och jobb väldigt bra.

    Gilla

  2. Ikke lest denne eller noen andre bøker av forfatteren, men for en flott omtale 🙂 Selv må jeg kommentere at bokens cover var utrolig kreativt og ikke minst skummelt!

    – Siri

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.