Mãn av Kim Thúy

Mãn bor i Montreal med sin man och sina barn. Hon och hennes man är bägge från manVietnam, och sen en tid så bor även hennes mamma med dem. Mãn betyder ”som får allt hon ber om” eller ”det finns inget mer att begära” eller ”alla önskningar har gått i uppfyllelse”, Själv säger hon att hon har växt upp utan att drömma. Men har Mãn allt hon önskar, allt hon kan begära? Hon och hennes man driver en restaurang vilket blir början på nya bekantskaper som ändrar hennes liv.

Mãn av Kim Thúy kom ut på svenska hösten 2013. Den har samma titel på franska och kom i original ut tidigare i år. Kim Thúy lämnade Vietnam som 10-åring, och nu bor hon i Montreal med sin familj. Hon har arbetat som översättare, advokat och krögare. 2011 debuterade hon med roman Ru som har blivit prisbelönt och översatt till flera språk.

Jag läste Ru tidigare i år och blev mycket förtjust. När jag skulle välja bok till årets upplaga av bokcirkeln som arrangeras av biblioteket på jobbet så föll valet naturligt på Mãn som jag sett fram mot.

Mãn har samma vackra språk och påminner om Ru i uppbyggnaden. Historien vindlar fram och tillbaka, och man vet inte vart den ska ta vägen. Den är vacker och eftertänksam. Varenda ord har en betydelse, och små uttryck förmedlar känslor. Men jag känner också att jag verkligen vill tycka om den. Kanske lite väl mycket ibland.

Jag tycker om huvudpersonens utveckling, som smyger sig på mig som läsare, inte minst hennes berättelse som sin mamma och sin egen uppväxt. Det känns också som om jag lär mig väldigt mycket om Vietnam, kultur och traditioner, på ett intressant sätt.

Men det finns andra bitar som inte fungerar. Historien griper inte tag i mig på samma sätt som Ru gjorde. Jag tror det beror på grundhistorien. Boken har många teman men i centrum står ändå kärlek och öppenhet. Det kärleksförhållande som skildras slår inte an någon ton i mig utan tvärtom blir jag lite småirriterad. Inte heller det stora fokuset på mat fungerar för mig.

Jag gillar inslaget med att varje avsnitt (för det är inte riktigt kapitel) kopplas till ett vietnamesiskt ord som översätts. Och den estetiska formen som syns på varje sida tycker jag är ursnygg.

Omdöme: Vacker och stämningsfull historia med vietnamesiskt tema om kärlek och öppenhet.
Betyg: 4+

Några andra som bloggat om boken är och dagarna går, Bokmania och Beas bokhylla.

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Mitt exemplar köpte jag genom bokcirkeln på jobbet.

7 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.