Bokbloggsjerka 6-9 juni: Intervjua favoritförfattare

jerkaFredag, nationaldag, ledigt och strålande sol. Fredag är också Annikas bokbloggsjerka och idag så ställer hon frågan: Om du skulle få möjlighet att intervjua någon av dina favoritförfattare, vem skulle du i så fall välja och vilka frågor skulle du ställa? (Du behöver inte skriva en lång lista med frågor utan några exempel är helt okej).

Jag har ju faktiskt haft förmånen att intervjua några författare på scenen inför publik  förra året på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall, nämligen Åsa Larsson, Denise Rudberg och Thomas Bodström. Fantastiskt roligt var det! Det finns så otroligt mycket som är intressant att fråga kring karaktärerna och skrivprocessen. Jag har också hjälpt till med att ta fram frågor när författare besökt Bokens Afton på Vängåvans bokhandel.

Att välja en författare är verkligen jättesvårt. De tre som står högst på min önskelista är Belinda Bauer, Gillian Flynn och Sharon J Bolton.

Om jag skulle intervjua Belinda Bauer skulle jag kunna fråga henne om hur miljön i Shipcott växte fram, varifrån hon fått inspiration till sina karaktärer, varför hon valt att skriva spänningslitteratur, vad hon anser vara ”typiskt brittiskt” i deckargenren, varför hon övergått till att skriva fristående deckare, om hennes böcker kommer att filmatiseras… osv.

Vad tycker du jag borde fråga henne?

 

25 kommentarer

  1. Det var nog tur att jag inte stannade upp och funderade på vem jag skulle vilja prata med. Nu när jag ser andras svar så finns det ju så många 🙂

    Gilla

  2. När jag funderade på författare och frågor jag ville ställa insåg jag att jag är mest fascinerad av dem som lyckas skapa spännande och ändå trovärdiga karaktärer, det blir jag imponerad av!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.