Revolt av Suzanne Collins

Varning! Då detta är den tredje delen i en serie innehåller det här omdömet spoilers om du inte läst de tidigare böckerna!revolt

Katniss har räddats av rebellerna, till vilka allt flera anslutit sig. De gömmer sig i det underjordiska samhället som under många år formats i Distrikt 13. Planen är att besegra regimen i Huvudstaden, och för det behöver rebellerna Katniss som symbol. Det är flera som undkommit från Distrikt 12, men långt ifrån alla, och Katniss vill inte alls låta sig vara en bricka i ett spel. I synnerhet som Peeta är i händerna på regimen och går ut i TV och vädjar om en vapenvila. Vilket beslut ska Katniss fatta? Vem är Peeta? Är Katniss mamma, syster och vänner i säkerhet? Oavsett så spelar alla ett högt spel, där man inte vet vem vinnaren är.

Revolt av Suzanne Collins kom ut 2010 på svenska. På engelska heter den Mockingjay och kom ut 2010. Det är den tredje delen i den s.k. Hungerspelstrilogin. Suzanne Collins är en amerikansk författare som började som manusförfattare till barnTV och blev världsberömd genom Hungerspelstrilogin. Revolt håller för närvarande på att filmatiseras i två delar, och den första delen planeras komma i slutet av 2014.

Den första delen av den här trilogin, Hungerspelen, läste jag och till skillnad från rätt många andra (verkar det som) så blev jag alls inte frälst. Tvärtom, jag bestämde mig för att inte läsa de två följande delarna. Men ibland ändrar man sig och när jag nyligen läste andra delen, Fatta eld, så insåg jag att jag såklart måste avsluta trilogin också. När jag plockade upp den här boken så var jag i behov av något spännande, lättläst och något som definitivt inte var ett recensionsexemplar. Det visade sig att det här var precis vad jag behövde.

En av de saker jag störde mig på i första boken var det i mitt tycke fattiga språket (jag brukar tjata om att författare av bra ungdomsböcker inte underskattar sin målgrupp…). Jag vet inte om jag vant mig vid skrivsättet, eller om författaren fått mer flyt, men jag tycker språket i den här är mer drivet och mer målinriktat än i de första två. Det kan också ha att göra med handlingen. Revolt är i högre grad en ”vanlig” bok om uppror, om krig mellan människor som kan tyckas nog så meningslöst men som inte i grunden är iscensatt och groteskt på samma vis som ”hungerspelet” (även om författaren fortfarande tar ut svängarna en del).

Jag har också lärt mig uppskatta den samhällskritik och ironi som finns i den här trilogin. Det är slängar mot våra moderna samhällsvärderingar, mediafixering, stora egon och tron att man kan styra bilden av sig själv. Samtidigt finns det en historisk igenkänningsfaktor. Krig upprepar sig. Det hade inte varit helt fel med ännu lite mer fokus på de frågor författaren berör kring om ändmålet alltid helgar medlet, om den förtryckta blir förtryckare, om hämnd hade kunnat få lite mer plats. Lite mer reflektion och lite mer om en del av karaktärernas, både nya och gamla, utveckling.

Jag kan inte påstå att jag tycker mer om Katniss än jag gjort tidigare, hon är med några undantag rätt självcentrerad. Men hon är ändå drivkraften i boken. Inte heller har jag lärt mig att gilla hela den här Peeta-Katniss-Gale saken, men där säger jag bara att jag är så nöjd som man nu kan vara med den avslutning som författaren lyckades få till. Med den karaktärsutveckling som skedde i böckerna (av samtliga personer) så är överhuvudtaget slutet så bra som det kunde vara. En av mina favoriter är f.ö. Finnick, det finns något så hjärtgripande där.

Det här med att se filmatiseringar i anslutning till böcker är både si och så. Visserligen har inte filmatiseringarna av Revolt ännu haft premiär (och igen – VARFÖR dra ut på det i två filmer???) gjorts, men hela tiden när jag läser den här boken så ser jag skådespelarna framför mig. Nu råkar jag tycka att de två första filmatiseringarna var bättre än böckerna, så det kan ju ha varit till fördel för mitt intryck av den här boken.

Jag kommer inte att kasta mig över fler böcker av Suzanne Collins, men jag kommer heller inte att undvika henne.

Som ett PS. I boken så var det en hel del särskrivningar. Min gissning är att de smugit sig in i epub-formatet.

Omdöme: Snabbläst om en revolt och att allt är inte vad man tror det är.
Betyg: 4-

Några andra som bloggat om boken är Bokföring enligt Monika, BokpotatenBokbabblaren, C R M Nilsson och Schitzo-Cookies bokblogg

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.
Originaltitel: Mockingjay
Översättare: Lena Jonsson
Förlag: Bonnier Carlsen

Mitt exemplar lånade jag på e-lib.
Utläst 12 april 2014.

7 kommentarer

  1. Jag tyckte böckerna blev lite bättre hela tiden och Revolt är nog, som du säger, mer som en vanlig bok. Och jag gillade verkligen frågorna som väcktes, även om de kunde tagit lite mer plats.

    Särskrivningarna var nog bara i e-boken för i den fysiska boken fanns det nog inga. Det är en av anledningarna till att jag inte gillar e-böcker 😉

    Gilla

  2. Finnick är nog min absoluta favoritkaraktär i trilogin 🙂 Tätt följd av Cinna.

    Tror nog som Monika att särskrivningarna är en produkt av e-boken – har inget minne av att det var några särskrivningar i min utgåva.

    Gilla

  3. Finnick är min favorit också!
    Jag tycker faktiskt det är bra att Revolt delas upp i två filmer (även om det verkar ha blivit lite av en grej med att dela upp sista delen i två…), för att det händer så himla mycket i den. Jag tror att det lätt skulle bli ganska rörigt om de försökte ta med allt och trycka in i en film av normallängd. 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.