Har ni tips på vad man ska göra (bokrelaterat) i London?

Nu behöver jag er hjälp förstås. Inom kort så drar vi iväg några dagar till London hela familjen och den här familjen är ju som ni förstått i högsta grad bok- och litteraturintresserade.

Givetvis ska vi se en del av de ”vanliga” sevärdheterna som man bara måste se i London, som Big Ben, Trafalgar Square mm. Dessutom har vi slagit på stort och förhandsbokat biljetter till Warner Bros Studio Tour – Harry Potter! Håll tummarna för att det inte strular till sig med den bokningen…

Vi har förvarnat barnen om att det kommer att bli besök i bokhandlar och där tänker åtminstone jag mig både Waterstone (vid Picadilly om den ligger kvar) och så Foyles gärna (bara för upplevelsen). Min favoritbokhandel Murder One där jag köpt många deckare verkar vara nerlagd sen några år (snyft).

Men vad skulle nu ni rekommendera att vi gör som är litteratur-/bokrelaterat i London?

Barnen är 10 och 13, och alltför stressigt ska vi inte göra det. Är det någon mer bokhandel som ni kan rekommendera? Finns det någon med bra fantasyutbud eller någon med spänningsromaner? Finns det någon annan sevärdhet, gärna i Kensington (där vi bor) eller i närheten av de större sevärdheterna med anknytning till litteratur?

13 kommentarer

  1. Vad kul att ni ska till London! Ett förslag är det lilla Sherlock Holmes museet på 221b Baker Street, se mer på http://www.sherlock-holmes.co.uk/. Om ni tar er mot Sherlock Hiolmes museet är ni nära Marlyborne och då kan ni besöka The Daunt Book shop, på Marylebone High Street, jättemysig ( var det iaf för 9 år sedan). Men i området kring Marlyborne finns det flera trevliga små bokhandlar. Jag har bott i London i 6 år, men flyttade hem för ca 9 år sedan, och jag gillade alltid Marlyborne området. I Notting Hill , som är nära Kensington, finns det också trevliga, men små bokhandlare och där fyndade jag förra sommaren. Det var de tips som jag kom på så här på rak arm, men om jag kommer på något mer så gör jag en ny kommentar. Trevlig resa.

    Gilla

  2. Tänkte också tipsa om Sherlock Holmes muséet men Bokmal hann före 🙂 Charles Dickens hus finns i närheten av British Museum. Inte varit dit själv men skulle vilja fara dit. Waterstones är underbart!

    Gilla

  3. I den mysiga stadsdelen Richmond finns bokaffären The Lion & Unicorn Bookshop, http://www.lionunicornbooks.co.uk/html/index.php Den tycker jag är mysig, liten men med massor av böcker för barn i alla åldrar. Stadsdelen som sådan är värd ett besök, lite charmig småstad över det hela och ett antal bra restauranger, bl a en tapasrestaurang som jag tyvärr inte minns namnet på.

    Gilla

  4. jag har ändå bott i London men har ändå inga direkta boktips att ge, kanske för att jag hade annat för mig som artonåring där 😉 Men jag gillar också Waterstone, som du nämnde, trots att det är en kedja så känns den ändå mysig och personlig eller vad man nu ska säga 😛

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.