Moment 22 av Joseph Heller

En amerikansk bombplansdivision befinner sig under andra världskriget på en ö i moment22Medelhavet. Därifrån gör de bombraider på utvalda mål. När piloterna gjort tillräckligt många flygningar så ska de få återvända hem. Problemet är att Översten hela tiden höjer gränsen för vad ”tillräckligt många” är. Så fort någon nått upp till gränsen så visar det sig att det finns en ny gräns, vilket skapar förtvivlan bland manskapet. De försöker istället underhålla sig bäst de kan, med kärleksaffärer, vilda utflykter till Rom, svartabörsaffärer över hela Europa och slagsmål. Om någon, som t.ex. kapten Yossarian, skulle komma på ett sätt att ändå få slippa kriget, ja då kan ledningen alltid tillämpa Moment 22.

Moment 22 (Catch 22) av Joseph Heller kom ut 1961. Den är en satirisk antikrigsroman och har med tiden blivit en klassiker. Den har sålt i över 20 miljoner exemplar. ”Moment 22” används som ett begrepp. Joseph Heller var en amerikansk författare med rysk-judiska föräldrar.

Moment 22 är en klassiker som jag inte hade läst, och i januari blev det mitt val i Makeutmaningen. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att jag hade slutfört den om den inte ingått i en utmaning. Men på sätt och vis är jag nöjd att ha läst den.

Boken har ett mycket speciellt språk, väldigt intensivt, och meningarna kräver ibland både en och två omläsningar. Författaren har också ett speciellt sätt att återkomma till historien, den berättas inte kronologiskt utan här och där får man små bitar av en historia. Det gjorde att det tog väldigt lång tid för mig att komma in i boken (och kanske hade jag i vanliga fall t.o.m. gett upp). Men sen efterhand hittade jag rytmen och även styckena som jag tyckte var bra. Alla småhistorier var ändå svårt att helt hålla reda på.

Men det som jag hade allra svårast för var nog inte skrivsättet och det invecklade historiebyggandet utan kvinnosynen. Utöver en mycket gammal kvinna och en mycket ung flicka så beskrivs alla kvinnor i boken utifrån sina fysiska attribut, och i stort sett varje gång en kvinna förekommer i boken så handlar det om sex och hon är ett sexobjekt. Man kan hävda att det är realistiskt i en krigssituation, men jag tyckte det var oerhört störande.

Boken är satirisk och mycket kritisk mot både fenomenet krig och mot hur man trots (eller tack vare?) en fullständig inkompetens kan nå maktpositioner. Det sistnämnda är ju inte specifikt för krig och ganska underhållande. Just den satiriska biten uppskattade jag, och efterhand ibland också stilen (fast det tog tid). Det här är också en bok som växer efter att man läst den. Efter att jag läst ut den kommer jag ihåg ovanligt mycket och återkommer ofta i tankarna till Yossarian, fältprästen, Major Major och de andra.

Om ni vill läsa vad Moment 22 kan vara så kika på ett citat här.

Läs också vad DN tycker.

Betyg: 3
Omdöme: Invecklad satir med gammaldags kvinnosyn över krigets meningslöshet och människors brister.

Boken finns t.ex. på Bokia, Adlibris och Bokus.

6 kommentarer

    • Haha, ja det måste vara det;-) Tack för länken, det var intressant läsning som jag missat. Just svartabörsaffärerna var så invecklade och absurda att det var en av historierna jag fick känslan av att jag inte greppade helt…

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.