Bokbloggsjerka 7-10 december: Böcker att återvända till

Efter en jobbvecka utöver det vanliga, och dessutom så har jag jobbat idag (normalt jobbar jag inte fredagar), så är jag toktrött. Men veckans bokbloggsjerka ska jag naturligtvis försöka delta i. I dag frågar Annika: Finns det någon bok som du på eller annat sätt alltid återvänder till? Naturligtvis är det alltid trevligt med en motivering, men så här i juletid kan jag ha visst överseende med om tiden inte riktigt räcker till det.

Det finns ingen bok jag återvänder till i bemärkelsen att jag läst den flera gånger. Jag läser helt enkelt inte om böcker (annat än barnböcker då när barnen var små…).

Men det finns böcker som jag återvänder till i tanken, eller återvänder till och citerar.
En sådan är Rosario är död av Majgull Axelsson. Vet inte om det finns någon bok jag mått så illa av när jag läst. Men det är en väldigt viktig och bra bok!
En bok som av helt andra skäl gjorde stort intryck på mig och som jag ofta återvänder till i tanken är Samuels bok av Sven Delblanc.

10 kommentarer

  1. Jag har inte läst om någon bok sedan jag var i början av tonåren. Kanske börjar jag med det någon gång. När alla olästa böcker tagit slut 😉

    Gilla

  2. Jag återvänder också till vissa böcker i tanken och funderar kring dem lite extra. Har inte heller läst någon av böckerna du nämner. Har läst ”Aprilhäxan” av Majgull Axelsson och den tyckte jag var bra.

    Gilla

  3. Jag har inte läst något av Majgull Axelsson, måste erkännas. Det känns som om det är något jag borde göra. Kanske inte just Rosario är död, då den inte verkar lämplig för min nuvarande sinnesstämning.

    Gilla

  4. Jag har också en sån där må illa -bok som jag inte kan sluta tänka på (en levande själ), den började roligt men sen blev den bara obehaglig. De har ju ett sätt att stanna i hjärnan på en, de där må illa -böckerna.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.