Tisdagstrion v. 16: Yrken med uniform

Från Ugglan & Boken: Varje tisdag kommer jag att publicera en trio böcker på ett visst tema, och du är varmt välkommen att delta! Knåpa ihop din egen trio, lämna din länk här i kommentarsfältet och hoppa runt på andra deltagares bloggar och ta del av spännande tips. Alla teman finns bestämda i förväg och går redan nu att läsa här (och via länk på Ugglan & bokens startsida). 

I veckans Tematrio ska vi utgå från yrken (eller andra roller) med uniform, i handling, titel eller på omslag. Det är tydligen Uniformens dag 17 april. Se där, då har jag lärt mig något nytt. Har utgått från böcker jag läst och det blev då militärer, polis och konduktör.

  1. Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj. En stark och berörande berättelse om kvinnorna som stred i Röda armén, som bygger på hundratals intervjuer. Meningslösheten i krig framstår än tydligare.
  2. Polis av Jo Nesbø. Tionde boken om Harry Hole och kanske den allra bästa också. Fast det är många i serien som är väldigt väldigt bra.
  3. Ingen returbiljett av Maria Lang. På tåget Mälardalen 1967 fanns det såklart en konduktör. Inte Maria Langs bästa men miljön är rätt intressant.

8 kommentarer

  1. Polis har jag ju läst och jag kan nog hålla med om att den är en av de bättre i en väldigt bra serie.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.