Stella Polaris av Myriam H Bjerkli

Handling från Goodreads: Samboerparet Stella og Aleksander er fanget i et forhold med mye krangel og alkohol. Og en dag da Stella skal hente sønnen deres i barnehagen har barnevernet vært der før henne. Full og desperat bestemmer Stella seg for å finne sønnen, og hun tar Aleksanders bil. Det er en avgjørelse som skal koste den lille familien dyrt. Ulykken hun forårsaker sender Aleksander i fengsel, og Stella selv i armene på en fremmed. Men hun er mor, og en mor gjør hva som helst for å få barnet sitt tilbake.

BokenStella Polaris av Myriam H Bjerkli kom ut i januari 2019.

Varför jag läste den: Jag ville läsa bra krim, och ville läsa del 2 i Myriam H Bjerklis serie som jag köpte i Oslo förra året.

Vad jag tyckte om den: Stella Polaris är en välskriven krim som berör. Det är den andra boken jag läser av Myriam H Bjerkli, och precis som när jag läste Lille Linerle, så blir jag imponerad över hur hon inte väjer för att beskriva tunga ämnen. Det är skrivet med lyhördhet och får mig som läsare att tänka både en och två gånger. Det är språkligt finstämt, och med små medel får författaren fram både det onda och goda i människorna.

I centrum står en mamma som från samhällets sida på flera sätt är dömd. Stella befinner sig i ett våldsamt förhållande med sonen Marius pappa Aleksander, och myndigheterna griper in. Men vad är hon villig att göra för att sonen ska ha det bra? Vad innebär det att han har det bra? Kan någon annan avgöra om hon är en ”bra mamma”. I de här fallen är det lätt att sätta sig till doms över en mamma som Stella, men Myriam H Bjerkli använder spänningsromanen för att läsaren ska se alla aspekter, att se att det inte är så enkelt som att vara god eller ond. Precis på det sättet som jag gillar när författare av spänningslitteratur gör. Det är ingen enkel läsning, med barn som far illa, men den är samtidigt viktig.

Styrkan i Stella Polaris är karaktärsteckningarna, främst Stella själv, men även Aleksander tycker jag är en intressant karaktär. Alla personerna är komplexa på olika sätt, och även om jag inte gillar dem så känner jag med dem på många sätt.

Det är inte spänningsmomentet som framförallt gör att jag läser vidare i Stella Polaris, det är ingen blandvändare ur den aspekten. Men det finns en psykologisk spänningsfaktor just utifrån att man som läsare bara gradvis får hela historien, och framförallt att karaktärerna kan överraska.

Stella Polaris utspelar sig på samma ställe som Lille Linerle, och det finns beröringspunkter. Nästa bok, Djevelens yngel, gör också det, och jag hoppas få läsa den snart för att knyta ihop säcken.

Bloggat om boken har Tine sin blogg, Artemisisas Verden, Bokblogger och Betraktninger

Betyg: 4+

Mer info:
Förlag: Capitana
Sidor: 312
Betyg på Goodreads: 3,82 baserat på 94 betyg
Hur jag fick tag på den: Köpt i Norge i september 2023.
Utläst: 31 mars 2024

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.