Vinnarna av Fredrik Backman

Handling från förlagets hemsida: Det här är en liten berättelse om stora frågor: Vad är en familj? Vad är en hockeyklubb? Vad är ett samhälle? Och vad är vi redo att offra för att skydda dem?
Det har gått två år sedan allt som ingen vill tänka på hände, alla har försökt gå vidare men något med den här delen av skogen låter oss aldrig riktigt göra det. Vi är en stad med sorg i hjärtat och våld i luften, vi älskar sagor med lyckliga slut men innerst inne visste vi nog alltid att det här inte var en sådan. Det börjar med en storm, den här gången, och slutar med en eld. Någon som har varit borta länge är på väg hem. Någon begravs. Någon blir kär, någon drömmer om NHL och någon drömmer om hämnd. Någon sover rygg mot rygg med sin bästa vän, någon försöker laga sitt äktenskap och någon försöker rädda sina barn. Någon hatar, någon slåss, någon tar ett skjutvapen och går mot en ishall. Allt vi kämpat för kommer inte överleva, alla vi älskar kommer inte bli gamla.
Så vad är en familj? En hockeyklubb? Ett samhälle? De är summan av våra val. Vad är vi redo att offra för att skydda dem?
Allt. Bara allt.

Boken: Vinnarna av Fredrik Backman hade recensionsdatum 6 oktober 2021.

Varför jag läste den: Fredrik Backman är en av mina favoritförfattare, så när jag fick en fråga från förlaget om jag ville läsa Vinnarna så tvekade jag inte en sekund. Den hamnade högt i läslistan.

Vad jag tyckte om den: Det är svårt att formulera exakt vad jag tycker om Vinnarna. Fredrik Backman är en mycket skicklig författare, som kan skriva fram känslor på ett sätt så de berör. Hans speciella språkliga stil med upprepningar av vissa formuleringar är lika framträdande i Vinnarna som i tidigare böcker. För mig blir det en styrka, som förstärker budskapet. Vinnarna handlar om föräldraskap, vänner och kärlek i alla dess former. Den handlar också mycket om vad idrott är, hur det kan både skapa och bryta en gemenskap. Fredrik Backman använder också boken för att lyfta fram unga kvinnors utsatthet i samhället. Ett viktigt budskap. Vinnarna är en värdig avslutning på trilogin.

Vinnarna var på sätt och vis en tung bok att läsa. När jag kommit halvvägs så skulle vi ut på en resa, så jag la ifrån mig boken. Sen hade jag svårt att motivera mig att läsa vidare. Jag tror det främst berodde på det mörker som råder i boken. Det finns få andhämtningspauser, jag skrattar eller fnissar inte någon gång. Det är svårt att andas vissa bitar. När jag sedan fortsatte läsa så gick det fort, den andra halvan av boken fungerade bättre. Trots att den är minst lika mörk. Men samtidigt så fanns det hopp, i synnerhet i alla starka föräldrar som tar plats i boken. Utan dem skulle det vara betydligt värre.

Jag var lite orolig att jag skulle ha glömt karaktärerna i Björnstad och Hed men jag kom snabbt på banan. Möjligen kan jag ha missat några som kan varit bikaraktärer i tidigare böcker. Fredrik Backman är mycket skicklig på att skapa starka karaktärer, och man känner med dem alla. Oavsett hur de är och vad de gör. För de blir mänskliga. I det sammanhanget kan jag också nämna att jag tycker också mycket om slutet där man får ett antal framtidsögonblick.

Vinnarna handlar mycket om idrott och hur hockeyn (i det här fallet) binder samman människor, men också blir det som skapar de största klyftorna. Eftersom jag själv inte alls dragits med i någon supporterkultur, aldrig älskat en sport förbehållslöst, så blir det med ögon utifrån som jag läser Vinnarna. Även om jag kan förstå vad det är han beskriver.

Jag hoppas Fredrik Backman orkar fortsätta skriva, så vi får läsa mer av honom.

Bloggat om boken har Vargnatts bokhylla

Betyg: 4

Mer info:
Förlag: Forum
Sidor: 712
Betyg på Goodreads: 4,58 baserat på 277 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst: 9 november 2021

4 kommentarer

    • hallo!! hast du das buch schonmal gekauft? Ich habe Probleme beim Lesen und kann das Audio nicht kaufen. Können Sie mir bitte sagen, was mit Benji passiert?

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.