Autumn Book Tag

Man kan ju verkligen säga att hösten kommit nu. Vad passar då bättre än en tag med hösttema? Hittad inne hos Vargnatts bokhylla.

What is your favorite thing about autumn?
Det är främst den klara friska luften, och så de underbara färgerna. Önskar just den perioden vore längre!

What book reminds you of your school days?
Från mina tidiga skolår kan jag inte komma på någon bok, de flesta minnena av läsning i skolan är från de senare åren. Ett sådant minne är en uppgift när vi skulle läsa och jämföra Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal och Rid i natt av Vilhelm Moberg.

What cover reminds you of autumn?
Här är en bok som verkligen har ett höstigt omslag.

What is your favorite horror or Halloween story?
Skräck och jag kommer inte riktigt överens, antingen tycker jag det blir fånigt eller så är det så obehagligt att det blir jobbigt. Men det finns några författare som kan skriva skräck som jag också gillar. Ett exempel är Cia Sigesgård.

What is your favorite horror or Halloween film?
Jag gillar inte skräckfilmer, men å andra sidan har jag sett väldigt få. Psykologiska thrillers har jag sett en del och en som jag minns att jag tyckte var vansinnigt obehaglig när vi såg den på bio var Lugnt vatten. Med tanke på att den kom 1989 så säger det en del om vilket intryck den gjorde.

What fall book release are you looking forward to?
Vinnarna av Fredrik Backman. Vilket jag knappast är ensam om…

What autumn movie release are you anticipating?
Det är jättelänge sedan jag var på bio, och det blir ju inte samma sak med ”släpp” som tidigare. Men jag ser fram mot att filmen The Dry kommer. Det är en filmatisering av Jane Harpers första bok. Den ska ha haft svensk premiär, men hit till Sundsvall har den i alla fall inte kommit.

What are the three books you plan to read this autumn?
Jösses, går det att begränsa till tre? Jag väljer tre nya, varav en är samma som ovan: Vinnarna av Fredrik Backman, Fädernas missgärningar av Åsa Larsson och Nattens drottning av Simona Ahrnstedt. Den sistnämnda kom med posten igår så den har påbörjats redan. Men så är det ju höst också!

En kommentar

  1. Den här verkar jag ha missat 😲

    Det var bara någon vecka sedan jag upptäckte att The dry var på gång. Hade ingen aning om att den skulle bli film så nu är jag extra glad för att den äntligen är läst.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.