The Long Call av Ann Cleeves

In North Devon, where two rivers converge and run into the sea, Detective Matthew Venn stands outside the church as his father’s funeral takes place. Once loved and cherished, the day Matthew left the strict evangelical community he grew up in, he lost his family too.
Now, as he turns and walks away again, he receives a call from one of his team. A body has been found on the beach nearby: a man with a tattoo of an albatross on his neck, stabbed to death.
The case calls Matthew back into the community he thought he had left behind, as deadly secrets hidden at its heart are revealed, and his past and present collide.

The Long Call av Ann Cleeves kom ut 2019. På svenska heter den Albatross och kommer ut i morgon, 10 mars 2020. Ann Cleeves är en brittisk författare som skrivit c:a 30 böcker i flera deckarserier. Mest känd i Sverige är hon för serien om Vera Stanhope och Shetlandsserien, vilka bägge har filmatiserats. The Long Call är den första i en ny serie, Two rivers, om Matthew Venn.

En av mina favoritserier har varit Shetlandsserien av Ann Cleeves. Egentligen mest den första kvartetten, men jag har läst alla åtta. Så när det kommer en ny serie blev jag nyfiken och önskade mig boken i julklapp. Började läsa den på jullovet.

The Long Call är en brittisk deckare berättat i ett relativt långsamt tempo. Jag är förtjust i det brittiska sättet att berätta en deckarhistoria, och det är Ann Cleeves bra på. Det är ingen andlös spänning, utan berättelsen tickar på med eftertänksamhet. Miljöbeskrivningarna är fina. och nog verkar Devon vara ett ställe väl värt att besöka, men inte kan det mäta sig med Shetland, och de trollbindande beskrivningarna av den miljön. Tyvärr så räcker varken det brittiska eller miljöerna för att jag riktigt ska kunna ta The Long Call till mitt hjärta. Tempot är för långsamt, och berättelsen är för detaljerade på flera punkter. Det gör att jag har svårt att fokusera på berättelsen, den drar mig aldrig in i den.

Karaktärerna är speciella och en hel del av dem gillar jag, i synnerhet Jen. Men tyvärr så kan jag inte förmå mig att gilla Matthew. Det är något konstigt och ”påklistrat” med hans historia. Den känns inte som en integrerad del av den han är, utan mer som något som lagts dit för att det ska vara intressant. Eftersom han är huvudpersonen i berättelsen är det en nackdel. Det som är intressant är miljön med de religiösa fanatikerna i trakten där Matthew också har sitt ursprung.

The Long Call är inte andlös spänning. och som ni förstår ingen bladvändare. Men jag får erkänna att slutet innehåller en del överraskningar för mig, och det är positivt i en deckarhistoria.

Det här är första delen i en serie, och som jag känner nu kommer jag inte att kasta mig över andra delen. Men kanske jag ger den en ny chans någon gång.

Omdöme: Brittisk deckare med fokus på arv, miljö och hemligheter.
Betyg: 3+

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Macmillan
Sidor: 375
Betyg på Goodreads: 4,00 baserat på 6 810 betyg
Hur jag fick tag på den: Ny julklapp
Utläst 4 januari 2020

En kommentar

  1. Håller med om att Matthew inte känns så intressant. Norra Devon ska du däremot definitivt åka till. Nu kommer serien på TV, det blir kul att se hur de tagit sig an det hela.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.