Hett i hyllan #107

Dags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Då har vi hamnat i augusti 2016, för bara två år sedan! Vi började den månaden med en minisemester i Trondheim (det är ju ganska nära Sundsvall). Som ni redan insett så handlade jag förstås böcker på norska, och förstås var det krim. Fyra stycken blev det, och faktiskt är det bara en som är oläst: Felicia forsvant av Jørn Lier Horst. Jag hade bestämt mig för att läsa den här serien från början på norska, då de svenska översättningarna inte är från början i serien. Men jag tyckte inte Nøkkelvitnet var så bra, så jag kom av mig lite. När Jørn Lier Horst besökte Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall så berättade jag för honom att jag läste serien från början. Då grimaserade han lite och sa att han skriver mycket bättre nuförtiden och inte var så nöjd med de första böckerna. Men förr eller senare ska jag läsa denna! Sen kan det hända att jag tar hans råd och hoppar fram i serien… Då är det bara två böcker jag inte läser.

Samtidig med at politiførstebetjent William Wisting gjenåpner en gammel forsvinningssak, blir liket av en kvinne funnet under gravearbeid. Etterforskningen avdekker et nett av løgner og fortielser og skjebnesvangre tildragelser, og selv om saken er gammel, får den dramatiske følger i nåtiden.
Wisting kjemper mot klokka og foreldelsesfristen, og ikke minst: mot morderen som trodde han hadde sluppet unna …

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.