Before the Fall av Noah Hawley

Från Goodreads:beforethefall On a foggy summer night, eleven people–ten privileged, one down-on-his-luck painter–depart Martha’s Vineyard headed for New York. Sixteen minutes later, the unthinkable happens: the passengers disappear into the ocean. The only survivors are Scott Burroughs–the painter–and a four-year-old boy, who is now the last remaining member of a wealthy and powerful media mogul’s family. With chapters weaving between the aftermath of the tragedy and the backstories of the passengers and crew members–including a Wall Street titan and his wife, a Texan-born party boy just in from London, a young woman questioning her path in life, and a career pilot–the mystery surrounding the crash heightens. As the passengers’ intrigues unravel, odd coincidences point to a conspiracy: Was it merely dumb chance that so many influential people perished? Or was something far more sinister at work? Events soon threaten to spiral out of control in an escalating storm of media outrage and accusations–all while the reader draws closer and closer to uncovering the truth.
The fragile relationship between Scott and the young boy glows at the heart of this novel, raising questions of fate, human nature, and the inextricable ties that bind us together.

Before the Fall av Noah Fawley kom ut i maj 2016. Den kommer ut på svenska i mars 2017 med titeln Före fallet. Noah Hawley är en amerikansk film- och TV-producent, manusförfattare, kompositör och författare. Han har bl.a. skrivit och producerat TV-serien Bones som är en TV-version av Kathy Reichs böcker. Han debuterade som författare 1998 med The Conspiracy of Tall Men. Before the Fall är hans femte roman.

När vi var i London våren 2013 så köpte jag ett antal böcker av för mig okända författare som såg intressanta ut. The Good Father av Noah Hawley var en av dem, och det visade sig vara ett riktigt lyckokast. Vad jag tyckte kan du läsa här. När jag såg att Before the Fall skulle komma ut och läste synopsis så hamnade den överst på min önskelista. Till min födelsedag hittade den hem till mig och jag började omedelbart läsa.

Before the Fall är en intressant och välskriven bok där historien träder fram på ett snyggt sätt. Jag gillar sättet som Noah Fawley har strukturerat kapitlen där man gradvis får lära känna de som om omkommit i kraschen, omväxlande med kapitel som handlar om Scott Burroughs och om utredningen som görs. Jag är svag för sådana berättartekniska strukturer, och Noah Fawley lyckas i alla fall leda mig vilse några gånger i ”vad hände egentligen”. Karaktärerna i Before the Fall är intressanta och vältecknade, men det är svårt att hitta någon helt sympatisk.

Men ändå så lever Before the Fall inte upp till mina extremt höga förväntningar. Den är lättläst och välskriven och jag vill veta vad som hänt, men ändå tar det mig rätt lång tid att läsa den. Den höll mig inte fängslad. Den är inte tillräckligt spännande i detaljerna och Noah Fawley ger sig ut på en del sidospår i berättandet som jag har svårt för. Vart han egentligen vill komma, och om han har någon sensmoral vet jag inte.

Jag tyckte The Good Father var betydligt starkare, den väckte så många tankar hos mig om skuld och föräldraskap. Men jag kommer definitivt att hålla utkik efter fler böcker av Noah Fawley.

Omdöme: Välskriven thriller om åtaganden, ärlighet och lögner.
Betyg: 4

Mer om boken kan du läsa här och här (den svenska här).
Förlag: Hodder & Stoughton

Mitt exemplar var en helt ny födelsedagspresent från min mor.
Utläst 30 januari 2017.

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.