Där gryningen dröjer av Anna Lihammer

Från förlagets hemsida:dargryningen I den efterlängtade uppföljaren Där gryningen dröjer blir kriminalkommissarie Carl Hell motvilligt stationerad i Berlin under olympiaden 1936. Efter brutala mord i Stockholm kallas Hell tillbaka för att leda utredningen, och till sin hjälp har han återigen polissyster Maria Gustavsson. Arbetet leder dem både till gåtfulla händelser i det förflutna och till skrämmande skeenden i samtiden. Vad hände egentligen under den där isande kalla polarexpeditionen 20 år tidigare? Och varför återvände deltagarna som skuggor av sina forna jag?

Där gryningen dröjer av Anna Lihammer kom ut i augusti 2016. Anna Lihammer är fil. dr i Historisk arkeologi och har skrivit arkeologiska prisbelönade skildringar. Hon debuterade 2014 som skönlitterär författare med Medan mörkret faller. Där gryningen dröjer är hennes tredje skönlitterära bok och den tredje i serien om Carl Hell och Maria Gustavsson.

Där gryningen dröjer är en välskriven spänningsroman. Jag tycker Anna Lihammer lyckas på ett alldeles unikt sätt att väva i hop svensk 30-talshistoria i en spänningsroman. Jag lär mig mycket fakta och  det är tydligt att det här är en väldigt intressant period i Sveriges och Europas historia. Styrkan med Där gryningen dröjer är omkringhistorien, i synnerhet beskrivningen av beteenden och ageranden.

Det finns en fördel med att skriva i deckarform när man vill nå fram med fakta, men  i den här boken (och serien) är inte spänningsfaktorn speciellt hög. Det är stundvis brutalt och groteskt, men mest är det det psykologiska obehaget som känns.

Jag gillar karaktärerna i den här serien, kanske något mer Maria än Carl. I Där gryningen dröjer så saknar jag dynamiken dem emellan, det är för lite av det.

Jag kommer definitivt att vilja läsa nästa del i den här serien om det kommer en sådan.

Omdöme: Välskriven deckare i en mycket intressant historisk period.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Fru Es böcker, Boklysten, Västmanländskans bokblogg, Sladdertackans bokblogg och Feministbiblioteket.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Historiska media

Mitt exemplar lånade jag på biblioteket.
Utläst 29 oktober 2016.

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.