ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar ni här.

I veckan har jag läst Arton grader minus av Stefan Ahnhem – en riktig bladvändare som gav lite bokbaksmälla. Boken jag nu börjat på är av en helt annan karaktär: De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg. Jag har varit nyfiken på den ett tag, och eftersom den valdes i vår bokcirkel/klubb så är det hög tid att läsa den nu.

Så här står det på nätet: De kallas ”bacha posh” – flickorna som kläs ut till pojkar av föräldrar som har ett desperat behov av söner. I förklädnad kan flickorna röra sig friare i ett hårt segregerat samhälle. De kan också arbeta och gå i skolan, tills puberteten sätter stopp och tvingar dem att bli kvinnor som gifts bort mot sin vilja.

När journalisten Jenny Nordberg först berättade om det okända fenomenet i New York Times 2010 blev de förklädda flickorna en världsnyhet. Boken fortsätter att följa flera familjer på nära håll i Kabul och är en fascinerande historia om uppfinningsrikedom och kollektivt självbedrägeri, men blir också ett skakande reportage om hur lite en kvinnas liv är värt efter tretton års krig i Afghanistan.

Smakbiten kommer från sid 11 i min e- bok:deforkladda
Benafsha vaknar till bredvid mig och ser en chans att få sitt påstående bekräftat. Hon viftar med armarna åt sin bror >>Berätta för henne, Mehran. Berätta att du är vår syster.<<
Mehrans mungipor åker ner. Han sträcker ut tungan åt henne, sedan rusar han ut och krockar nästan med sin mor som kommer in i rummet.

