och sen Paulette av Barbara Constantine

Från förlagets hemsida:ochsenpaulette Ferdinand är i sjuttioårsåldern och lever ensam på en stor tom gård sedan sonen flyttat därifrån med sin familj. En dag, efter en våldsam storm, hotar grannen Marcelines tak att rasa in och Ferdinand föreslår att hon ska flytta in hos honom. Efter hand ansluter fler personer och bildar ett udda kollektiv på gården. Den nyblivna änklingen Guy, systrarna Lumière som drivs från sitt hus, ett par vilsna studenter, en spirande kärlek och några djur. Och sedan Paulette …

Och sen Paulette av Barbara Constantine kom ut 2013. I original heter den Et puis, Paulette… och kom ut 2012. Barbara Constantine är en fransk författare som debuterade 2007 med Allumer le chat.

Och sen Paulette har stått ett tag i min bokhylla och Barbara Constantine är med i min Boktolva. Kändes som det var läge att ta tag i den.

Och sen Paulette är en charmig fransk feelgood med fina karaktärer. Jag och franska böcker brukar inte komma överens men med Och sen Paulette är det en annan sak. Det är en fin historia om svårigheten att vara generös och visa medmänsklighet, men hur fint det blir om man är det. Inbyggt i berättarstilen kommer det fram en skillnad på hur personerna ser på sig själva och hur andra ser dem som jag verkligen uppskattade. I huvudsak är personerna äldre, och det är en kärleksfull beskrivning av ålderdom, och att se tillbaka på det liv man levt.

Och sen Paulette är en lättläst bok och jag tyckte språket var fint, det hade en lätthet som jag uppskattade. Jag som brukar störa mig på grammatiska felaktigheter la inte ens märke till tempusväxlingar som jag nu (när jag ska skriva den här texten) ser att andra uppmärksammat och stört sig på. Jag tror det beror på att jag uppfattade språket som lekfullt och lättsamt.

Det enda som jag inte alls gillade var slutet. Det gjorde mig irriterad och frustrerad och jag tyckte det bröt mot stämningen i hela boken.

Dottern gillar den här författaren och har Tom, lille Tom av Barbara Constantine i hyllan. Kanske den blir läst såsmåningom också.

Omdöme: Charmig fransk feelgood om generositet och medmänsklighet
Betyg: 4

Bloggat om boken har Feelgoodbiblioteket, Beas bokhylla, Endast E-böcker och Bokmoster

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Et puis, Paulette…
Förlag: Sekwa
Översättare: Maria Bodner Gröön

Mitt exemplar var en hyllvärmare.
Utläst 23 oktober 2016

5 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.