Johannas deckarhörna har skapat en serie hon kallar Veckans topplista, eftersom hon tycker Top Ten Tuesdays inlägg blir svårare och svårare. Jag kan hålla med henne, och hoppar gärna på det här.

Vecka 31 är det ”Frankrike” som är temat. Jag ska villigt erkänna att det här är betydligt knepigare en förra veckan, då det gäller deckarförfattare. Jag och fransk litteratur har inte riktigt funnit varandra än. Det har varit många försök, men oftast har vi kommit på kant. Fem exempel lyckas jag ändå skrapa ihop på fransk litteratur som jag gillat. Alla utspelar sig i Frankrike.

  1. Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Den enda fullträffen.
  2. Och sen Paulette av Barbara Constantine
  3. Vi ses på Place de la Sorbonne av Justine Lévy
  4. Drömbokhandeln av Laurence Cossé
  5. Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt
