Film: The Danish Girl

Från Discshop:the_danish_girl Året är 1926 och i Köpenhamn bor konstnärsparet Einar och Gerda. Einar är känd för sina landskapsmålningar och Gerda för sina porträtt. Deras äktenskap är starkt och kärleksfullt, om än en aning kryddlöst.
Bristen på dramatik undanröjs dock med besked den dag då Gerda ber sin make täcka för en kvinnlig modell i ett porträtt hon snabbt måste få klart. Einars upplevelse av att bära klänning inleder en inre transformation, och hon inser att livet som Lili är ett uttryck för hennes äkta jag.

The Danish Girl är en amerikansk film från 2016. Den hade svensk biopremiär 5 februari 2016 och kom ut på DVD i Sverige 20 juni 2016. Den är baserad på romanen med samma namn av David Ebershoff. Vi (jag, maken och sonen) såg den på DVD 19 november 2016.

När The Danish Girl gick på bio så hade jag lust att se den, men det blev inte av. Men som tur är så kom den ju ut på DVD och i en beställning jag gjorde i oktober fick den här följa med.

The Danish Girl är en välproducerad och vacker film som väcker en hel del känslor. Det är en lågmäld historia och en bit från den sortens film som vi brukar se. Stundvis så upplever jag den som lite för långsam, och den känns för lång. Men den har många kvaliteter som gör att jag ändå tycker om den.

Det första är skådespelarna. Alicia Wikander gör en strålande insats. Hon förmedlar Gerdas kluvenhet och ångest, blandat med en ömhet, som gör mig andlös. Det finns inte en sekund som jag inte tror på att hon är Gerda. Första gången jag såg Eddie Redmayne var i Svärdet och spiran, och jag irriterade mig på en del saker i hans skådespeleri. Men hans utseende, hans minspel, hans leende, hans blick och hela hans framträdande passar fantastiskt i den här rollen, den är som skriven för honom. Jag ska däremot låta det vara osagt om han gör rättvisa åt en transperson i den här situationen. Det är ändå de två som bär hela filmen, de övriga skådespelarna spelar inte så stor roll om de är bra eller inte.

Bakgrundhistorien till The Danish Girl är en verklig. Lile Elbe föddes som Einar Wegener, som gifte sig med Gerda Gottlieb. Lile Elbe var den första som genomgick en könskorrigerande operation. Om man ska tro på den information som går att hitta på nätet så följer The Danish Girl den verkliga historien i många avseenden. Jag tycker det verkar som om man behandlat det hela med stor respekt och skapat ett väsentligt bidrag till förståelse för transpersoner.

Omdöme: Lågmäld och långsam berättelse om att vara någon annan än vad andra ser
Filmbetyg: 4

IMDB har den betyg 7,0 baserat på 93 352 betyg.
Filmtipset har den betyg 4 baserat på 1358 betyg.

Bloggat om filmen har C R M Nilsson

Filmen recenseras på Moviezine, GPDN och SvD.

2 kommentarer

  1. Jag tyckte mycket om den här, men de har ju gjort vissa avsteg från verkligheten. Vilket krävs för att göra en bra film, tänker jag, men jag förstår inte riktigt valet att göra Gerda heterosexuell i filmen när hon var det i verkligheten. Blir ju lite snett med tanke på tematiken. Men det är annars en snygg och riktigt välgjord film och både Eddie och Alicia är så bra i den 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.