Bokbloggsjerka 12-15 augusti: Skämskudden

jerkaI veckans bokbloggsjerka skriver Annika: Finns det en karaktär som du tycker är pinsam på ett eller annat sätt men som du ändå inte kan undgå att läsa mer om? Vem i så fall? Om du inte kommer på en karaktär så kanske du ändå har läst en bok som du upplevde vara i pinsammaste laget? Berätta, och du vet ju att det endast är fantasin som sätter gränser!

Vi ser rätt mycket film här hemma och mer än en gång så dyker jag ner i soffan och bokstavligt talat lägger kudden över huvudet för det är så pinsamt (senast i lördags under The Perfect Man…). Det gör jag aldrig när jag läser en bok så jag tycker det här var rätt knepigt.

Sen kan ju beskrivningar vara pinsamma (om författaren t.ex. inte vet hur man beskriver attraktion/sex), eller som det exempel Annika själv gav, det kan vara pinsamt hur en person mottas.

Den bok som jag först kommer på som pinsam är Ugglemasken av Brigitte Gacha. Den innehåller beskrivningar av fysik som är löjeväckande, och erotik som är pinsam. Värst är det när erotiken beskrivs med termer som brukar användas i fysiken…

Jag uppskattade serien om Ann Lindell av Kjell Eriksson, men att försöka läsa hans självbiografi Simma i mörker var en jobbig och pinsam upplevelse. Personangrepp har jag mycket svårt för. Inte minst när det är en verklig person som gör bort sig.

Caroline i Alltid du av Pernilla Alm drev mig nästan till vansinne med sina idiotiska beslut.

Puck i Maria Langs böcker är ibland pinsam där hon irrar omkring som en jamsig höna. Men jag älskar faktiskt Maria Langs böcker ändå!

Se där. Jag lyckades komma på några exempel. Förmodligen har jag glömt några självklara.

13 kommentarer

  1. Visst känns det som om skämskudden kommer fram oftare när det gäller film? Av någon anledning är det svårare att tåla pinsamheter på vita duken. Det händer rätt ofta att jag faktiskt lämnar rummet för att jag inte står ut…

    Gilla

  2. När du nämner Kjell Eriksson så kom jag att tänka på hans nya serie om kommissarie Santos. Dessa böcker är pinsamt dåliga och jag gillar absolut inte huvudkaraktären.

    Gilla

  3. Jag skäms oftare framför tv:n än när jag läser, men sexscener kan verkligen vara plågsamt pinsamma i såväl film som böcker. Nesser, som jag annars är så förtjust i, är ingen mästare på att skriva erotiska scener …

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.