Den femte vågen av Rick Yancey

Från förlagets hemsida:denfemtevågen Cassie har överlevt de tre första faserna av en utomjordisk attack. Hennes föräldrar är döda och lillebrodern tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. De andra ser ut som människor, men de har ett uppdrag som de sköter med kallblodig perfektion – att döda alla de ser. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett utnött uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.

Den femte vågen av Rick Yancey kom ut 2013. I original heter den The fifth wave och kom ut 2913. Rick Yancey är en amerikansk författare med bakgrund som lärare och inom IRS. Han debuterade 2003 med A Burning in Homeland och har sedan dess gett ut flertalet ungdoms- och vuxenböcker. Den femte vågen är den första i en trilogi med samma namn.

Jag har tänkt läsa den här ett tag då både maken och dottern läst den, och jag hade satt upp den på min Boktolva. När maken nu köpte filmen så åkte boken högst upp på läslistan. För jag bara måste läsa boken innan jag ser filmen.

Den femte vågen är en dystopi och science fiction i dess rätta bemärkelse, med en fascinerande grundhistoria. Jag tycker det är en skickligt uttänkt framtidsvision som lever kvar efter läsningen, men tyvärr så är Den femte vågen väldigt ojämn. Ibland är den spännande och jag lockas vända sidor snabbt, men ibland är den så trög att jag har svårt att motivera mig att läsa. Jag märker att jag ibland ”slarvläser” bara för att komma framåt i boken. Hade jag inte läst den under semestern hade det tagit en evig tid.

Mitt största problem är att det finns en ambition att vara ”filosofisk” som jag inte tycker passar i sammanhanget. Det är både en språklig ambition och en innehållslig ambition. Tyvärr blir det mest jamsigt. När jag förväntar mig action vill jag ha action, även om språket gärna får vara bra. Dessutom så blir historien tjatig när flera personers bild av samma ”upptäckt” (den femte vågen) ska beskrivas.

Det finns ändå en viss humor i boken, i synnerhet när det är Cassies POV. Jag gillar hennes blandning av cynism och värme (för Sammy), och rappa tanker. De övriga POVs är inte lika starka. Berättelsen får mig också att fundera en del, bl.a. över hur realistiskt det är att barn tar de initiativ som de gör i Den femte vågen.

Trots att detta är den första delen i en trilogi och del två står i hyllan så känner jag mig inte lockad att läsa den. Fast det beror nog på hur filmen är och huruvida del två kommer att filmas…

Omdöme: Lite trög science fiction med en fascinerande grundhistoria om manipulation
Betyg: 3+

Bloggat om boken har Bokföring enligt Monika, Mest Lenas godsaker, Emilias bokstäver och Annas bokhörna

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: The fifth wave
Förlag: Rabén och Sjögren
Översättare: Jan Risheden

Mitt exemplar lånade jag av dottern.
Utläst 13 juli 2016.

6 kommentarer

  1. Köpte hem denna och fortsättningen nyligen för att, precis som du, läsa den innan jag ser filmen. Inte hört så bra saker om filmen dock 😦

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.