Lästa böcker

Antal lästa böcker: 11
Antal sidor: 3783

26. Eva Dolan, Döda talar inte, 400 sidor, Betyg: 4
27. Jonas Moström, Midnattsflickor, 400 sidor, Betyg: 4-
28. Jean Kwok, Mambo i Chinatown, 385 sidor, Betyg: 4+
29. Rick Yancey, Den femte vågen, 491 sidor, Betyg: 3+
30. Maria Lang, En skugga blott, 256 sidor
31. Maria Lang, Mörkögda augustinatt, 243 sidor
32. Peter Robinson, When the music’s over, 480 sidor
33. Malin Persson Giolito, Störst av allt, 363 sidor, Betyg: 5
34. Veronica Roth, Allegiant, 393 sidor
35. Carina Bergfeldt, Sju dagar kvar att leva, 231 sidor
36. Kim Thùy, Vi, 141 sidor

Språk som jag läst på: Svenska: 10, Engelska: 1
Originalspråk: Svenska: 5, Engelska: 6

Ursprungsland: Sverige: 5, Storbritannien: 2, USA: 3, Kanada/Vietnam: 1

Kvinnliga författare: 7
Manliga författare: 3
Författare jag inte läst tidigare: 3

Boktolva: 1 (Rick Yancey)

Recensionsexemplar: 4
Hemifrån – hyllvärmare: 3
Hemifrån – ganska eller helt ny: 3
Lånad på e-lib: 0
Lånad på biblioteket: 1
Lånad av vän: 0
Lånad på jobbet: 0

Inbunden/storpocket/pocket/e-bok/PDF: 9/2/0/0/0

Deckare/spänning/thriller/skräck: 6
Drama: 1
Feelgood: 1
Romance: 0
Biografi: 0
Fantasy/Science fiction: 2
Non-fiction: 1

Månadens bästa: Sju dagar kvar att leva
Månadens mest spännande: Störst av allt
Månadens överraskning: Sju dagar kvar att leva
Månadens besvikelse: Den femte vågen

Kommentarer:

  • Månadens bästa: Jag har sällan varit så upprörd och engagerad efter att jag läst en bok…
  • Månadens mest spännande: Det var inte andlöst spännande, men historien rullas upp på ett mycket skickligt sätt
  • Månadens överraskning: En överraskning att jag tyckte den var så bra. Hade befarat lite ”True Crime” men den var långt från det.
  • Månadens besvikelse: Lite mer hade jag hoppats på även om förväntningarna inte var enorma.
  • Allmänt: Äntligen äntligen en riktigt bra läsmånad. Tack semester!

Sedda filmer och avslutade säsonger av TV-serier:

  • Balettskorna. Recension här. Betyg: 4+
  • Iron man 3.  Har sett delar tidigare och hade inte helt fokus på filmen. Humoristisk och bra action, men en brist att jag inte sett tidigare filmer i serien ordentligt. Betyg: 4-
  • The Game Plan. Recension här. Betyg: 4
  • Slumdog Millionaire. Tredje gången jag ser den. Fantastiskt bra film helt enkelt. Recension här (från 2012, då med ett lägre betyg). Betyg: 5
  • Den femte vågen. Betyg: 4-.
  • Lantana. Recension kommer senare på bloggen.
  • The Railway Man. Recension kommer senare på bloggen.

Det kunde och borde ha blivit ännu mer film, men jag är nöjd ändå. Fem av dem har vi sett hela familjen tillsammans vilket är ett stort plus.