Bokbloggsjerka 17-20 juni: Tidningar och historiska romaner

jerkaI veckans bokbloggsfråga frågar Annika: Finns det någon tidning som du kan tipsa om? Alternativt, finns det en tidning som du saknar trots det enorma utbudet som finns i dag?
Bonusfråga:

Koko är nyfiken på om du kan tipsa om några historiska romaner. För att vara mera exakt ”historiska romaner som är (någotsånär) historiskt korrekta”, dvs. sådana där man kan lära sig något om perioden och inte sådana där det är nutidsmänniskor i periodkläder.

Hm, det här var inte direkt min typ av frågor men jag gör ett försök.

I den bokrelaterade världen så läser jag bara en enda tidning nu och det är Vi läser som jag tycker är den klart bästa. Saknar – ja, jag saknar en svensk tidning om spänningsromaner. Med alla de skandinaviska deckare som läses borde det finnas en hyfsad marknad.
I mina andra intressesfärer så vill jag rekommendera Fat Quarter (en svensk quilttidning) och efterlysa en svensk pärltidning (och då handlar det inte bara om språket utan typen av smycken) och en svensk tidning för simmare (liknande de amerikanska som finns).

Historiska romaner är ju inte min ”grej” och vilka som är historiskt korrekta är jag relativt okunnig om. Men jag tycker att Ken Folletts historiska böcker (Svärdet och spiran samt Milleniumtrilogin) imponerar. Sarum av Edward Rutherford upplevde jag också som väldigt historiskt lärorik.

 

16 kommentarer

  1. Jag tycker mer om Rutherfords böcker än Folletts och har faktiskt nyligen lyckats få tag på några som jag en gång i tiden lånade på biblan och läste, så nu blir det omläsning så fort jag får tid över.

    Gilla

  2. Vi läser har jag visst tittat igenom något nummer. Känner för övrigt inte till det du nämner, trots att historiska romaner delvis är ”min grej” 😉

    Gilla

  3. Tidningar och tidskrifter är inte något jag fastnat för så mycket att jag vill prenumerera. Gratisläsning på bibblan och enstaka lösnummer räcker bra för mig.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.