Handen på hjärtat

Den här enkäten hittade jag inne hos C R M Nilsson.

Vilken bok inte bara ogillar du, utan är arg på eller blir orimligt provocerad av?
Jag blir provocerad av böcker som handlar om när barn utnyttjas, men då är det innehållet och inte boken jag blir provocerad av (eller ogillar).

Vilken författare har du dömt ut utan att ha läst?
Både Knausgård och Ranelid. Jag känner mig inte det minsta lockad att läsa deras böcker.

Vilka böcker säger du att du har läst fastän du inte gjort det?
Medvetet säger jag det inte, men minnet är inte att lita på. Jag är inte helt säker på vilka klassiker jag läst eller inte alltid.
När jag läste franska så var det en av böckerna jag inte tog mig igenom, så jag köpte den på svenska och läste den men jag talade inte om att jag inte läst den franska.

Pest eller kolera: En av dessa serier ska bli obligatorisk läsning för alla i hela världen – du har makten att bestämma vilken. Du får inte säga ingen. Motivera ditt val. Alternativen är: Twilight och The Mortal Instruments.
Eftersom jag inte känner till Mortal Instruments får det blir Twilight. Om inte annat så för att det ändå får ses som ett fenomen hur den serien gick som en löpeld under en period!

Hur många olästa recex har du?
Jag har inte helt koll. Den senaste tiden har jag fått en del böcker som kommit som överraskningar, ibland senare delar i serier som jag inte läst början på.  Jag räknar till sju i hyllan, och då är det två som jag själv tagit initiativet till.

Hur många böcker har du i bokhyllan som du tror att du – HANDEN PÅ HJÄRTAT, GLÖM INTE DET! – aldrig kommer läsa?
Haha, vi har enorma mängder böcker i hyllan, och det är väl inte alltid jag vet vems bok det är (inte de äldre i alla fall, vi har bott ihop i 27 år). Men jag skulle gissa på några hundra faktiskt.

Vad har du för litterära pet peeves?
Favorihatobjekt säger nätet att det betyder. Jag ogillar när det är för många upprepningar och självklarheter. Jag-formen är inte min favorit, men ibland fungerar det. Sen måste boken vara korrekturläst!

Finns det något som gör att du inte ger en blogg en chans?
Rasistiska inlägg eller nätmobbing. Brukar inte förekomma på bokbloggar som tur är. Bokbloggar ger jag alltid en chans, men sådana som är bara ett betyg och en beskrivning från förlagets hemsida när de skriver ”recensioner” besöker jag sällan igen. Det måste vara välskrivet och personligt.

Vilken typ av blogginlägg markerar du som lästa i Bloglovin utan att kolla två gånger på?
Jag använder inte Bloglovin på det sättet. Har bara bloggar jag ändå läser inlagda, och går sällan dit och kollar. Får mejl med sammanfattningar och den vägen kollar jag ibland. Men generellt på bokbloggar så hoppar jag ofta över inlägg som handlar om bokomslag, böcker i genrer jag inte är intresserad av och de som bara är en bild som inte har något med böcker/läsning att göra.

När vill du skriva arga kommentarer till folk?
Sällan. Jag har mest lust att sucka. Men det kan väl möjligen vara när folk skriver fördomsfulla eller hatiska inlägg/kommentarer. Men återigen – sällan på bokbloggar. Gillar jag inte vad jag läser på en blogg så slutar jag läsa där bara.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.