Kvinnoalfabetet – bokstaven V

Bokstaven VI enligt Os kvinnoalfabet har turen kommit till bokstaven V.

1. Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på V?
Jag gillar som ju bekant deckare och en författare som jag tycker skriver en bra serie, som jag ihärdigt följer är Viveca Sten med Morden i Sandhamn.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på V vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Jag gillar Veronica Maggio – när jag såg henne live här i Sundsvall i somras så var hon riktigt bra.

3. Vilken fiktiv kvinna med för- eller efternamn på V tycker du om?
Vanessa i Engelsforstrilogin. En tjej som var så mycket mer än sitt rykte.

4. Vilken verk på V av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?
Vilda svanar – Tre döttrar av Kina av Jung Chang är ett oerhört intressant tidsdokument ur ett kvinnoperspektiv.

5. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på V har du ännu inte utforskat?
V
irginia Woolf har jag faktiskt inte läst något av.

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.