ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Smakbitarna som vi delar med oss av hittar du här.

Den här helgen har tillbringats i Uppsala, för att fira en 50-åring. Vi skulle åkt hela familjen, men vi blev bara två tack vare sjukstugan hemma. Givetvis så hanns det i Uppsala också med en del annat. Som ett besök på English Bookshop där de hade ”3 for 2” i hela bokhandeln. Hur det gick får ni veta senare.

Jag var frestad att byta bok och börja läsa en av de jag inhandlade men hade jag gjort det så hade jag nog aldrig slutfört den jag håller på med. Så jag läser vidare i Orange is the new black av Piper Kerman. Och det är där ifrån smakbiten kommer förstås.

Smakbiten kommer från sid 84orangeisthenewblack

Vissa dagar pratade jag knappt, höll bara ögonen öppna och munnen stängd. Jag var rädd, inte så mycket för fysiskt våld (jag hade inte sett några bevis på sådant) som för att bli offentligt utskälld för att ha gjort fel, antingen genom att ha brutit mot någon fängelseregel eller mot en fångregel. Om man var på fel ställe vid fel tillfälle, satte sig på ”någons” plats, trängde sig på när man var oönskad eller ställde fel fråga kunde man snabbt bli uppropad och utskälld, antingen av en skrämmande fångvaktare eller av en skrämmande intern (ibland på spanska).

