Adventsläsning – en enkät

Jag orkar faktiskt inte hänga på veckans Top Ten. Jag har ingen koll på debuter nästa år och orken räcker inte för att surfa runt på hemsidor. Böcker jag vill läsa som kommer ut 2016 finns det däremot gott om.

Däremot så känner jag att en enkät passar bra. Och då har Johannas deckarhörna gjort en insats med en Adventsenkät.

christmas-cat

  • Vilka böcker/ vilken bok är den bästa du har läst i höst?

Har haft turen att ha läst många bra böcker men förstaplatsen går till När hundarna kommer av Jessica Scheifauer.

  • Vilken är din favorit-julsång?

Nu tändas tusen juleljus. Utan konkurrens.

  • Vilka böcker planerar du att läsa i december? Har du någon särskild läsning som får dig i julstämning?

”Varje år” (läs de senaste åren) så väljer jag en bok av Ken Follett från Makeutmaningen för att läsa i december. Den försjunker jag i dagarna innan jul! I år blir det Evighetens rand. Inget jultema, men det får mig i stämning. Annars har jag en rejäl lista med olästa böcker, men någon planering har jag inte orkat med.

  • Önskar du dig någon särskild bok i julklapp av tomten, närstående eller dig själv?

Det är klart det ska önskas böcker! Listan är redan lång men några som kan nämnas är The Grownup av Gillian Flynn, Rävsång av Christin Ljungqvist, Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler, What She Left av T R Richmond och Uglen av Samuel Bjørk.

  • Hårda eller mjuka paket? Vilket föredrar du?

Både och faktiskt. Jag älskar ju att få böcker förstås. Men ett mjukt paket från mina närstående blir något speciellt.

  • Om du skulle tipsa om en bok att ge bort i julklapp, vilken skulle det vara?

När hundarna kommer av Jessica Schiefauer, Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri, Bränd himmel av Gilly MacMillian. Efter tycke och smak.

  • Glögg eller julmust, om du måste välja?

Julmust. Det går inte att ha julbord utan julmust.

  • Har du någon bok som du sparat för att läsa under eventuell julledighet?

Nej, jag hoppas på hårda paket 😉

  • Knäck eller Aladdinask?

Knäck. Jag är beroende.

  • Hur gör vi med julpyntet. Får tomtar och gran respass redan efter Annandagen eller plundrar vi på Tjugondagknut?

Det brukar bli på den helg som är närmast Tjugondagknut. Och då är jag rätt less på eländet.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.