Farligt att förtära av Maria Lang

Puck får rycka in som lärarvikarie på Stockholms Stadsläroverk, där Einar redan arbetar.farligtattförtära Hon undervisar sistaårseleverna och det är bara några veckor kvar till studentexamen. Kort innan examen är det dags för den stora vårfesten och den årliga teaterföreställningen. I slutscenen faller hjältinnan i pjäsen, en av eleverna, omkull. Publiken tror det hör till pjäsen och applåderar. Men hon är död och det står klart att hon blivit förgiftad av cyanid. Christer Wijk kallas in för att utreda fallet och misstankarna faller snart på en liten grupp lärare och elever. Alla med tillgång till giftskåpet i kemisalen.

Farligt att förtära kom ut 1950. Det är den andra boken i serien om Puck Bure och Christer Wijk. Maria Lang, som är en pseudonym för Dagmar Lange, debuterade 1949 med den första boken i serien, Mördaren ljuger inte ensam.

För tre år sedan läste jag min första bok av Maria Lang – Mördaren ljuger inte ensam. Sedan dess har jag gradvis försökt införskaffa och läsa övriga böcker. Farligt att förtära köpte jag förra sommaren i ett antikvariat i Nora, och det blir den sjunde boken jag läser, men det är alltså den andra i serien.

Farligt att förtära är en klassisk svensk pusseldeckare och en tidsspegel. Att jag gillar Maria Langs böcker beror på flera saker. Dels att man i mångt och mycket vet vad man får inom en viss ram. Man får en känsla för tiden de utspelar sig i, man får karaktärer man kan tycka något om och man får en klassisk deckarintrig med ett begränsat antal misstänkta. De är dessutom mycket lättlästa. Att deckare kan vara ”mysiga” kan tyckas vara en motsägelse, men på ett sätt är Maria Langs böcker det. Samtidigt som de har en viss svärta i sina karaktärer.

Farligt att förtära utspelar sig på ett läroverk, där Puck undervisar och man får en bild av den tidens skola och studentexamina. På många sätt känns det som att det verkligen ändrats mycket sedan den tiden! Flera av karaktärerna är starkt utmejslade, med sina för- och nackdelar. Ibland nästan övertydligt och åt karikatyrhållet.

I en del av Maria Langs böcker så kan det bli lite väl mycket av Pucks kärleksfunderingar, men förutom en del förvecklingar och svartsjuka så tycker jag den här håller en bra nivå i det personliga. Jag irriterar mig knappt alls på Puck…

Mysteriet tycker jag håller en bra klass i Farligt att förtära. Jag har misstankar både hit och dit, men har ändå inte lyckats klura ut allt i förväg.

Jag kommer att fortsätta att läsa fler böcker i den här serien, det står faktiskt några olästa i hyllan.

Omdöme: Klassisk svensk pusseldeckare från 50-talet om passion, svek och hämnd.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Endast E-böcker

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: B. Wahlströms bokförlag (mitt exemplar)

Mitt exemplar inhandlade jag i Nora i juli 2014.
Utläst 30 juli 2015.

3 kommentarer

  1. Det här var den första bok jag läste av Lang, mest eftersom jag hittade den i mammas bokhylla. Sen har det blivit ytterligare två, plus att jag köpte två av nyutgåvorna på bokrea i våras. Men dom har jag inte hunnit läsa än. 😉

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.