Kulturkollos tisdagsutmaning: En ungdomlig utmaning

ungdomligI veckans tisdagsutmaning hos Kulturkollo är temat ungdomsböcker Så här lyder den:

Nu vill jag att du funderar kring och besvarar tre frågor:

1. Igår presenterade vi en lista på 100 bra böcker för unga. Vilken bok skulle hamna överst på din lista? Varför?

2. Vilken bok skriven för unga tycker du alla vuxna ska läsa? Varför?

3. Vilken bok skriven för vuxna tycker du passar riktigt bra för ungdomar? Varför?

Här kommer mina svar:

1. Gaaag. Bara en bok överst? Egentligen så kan jag nog inte välja. Så jag gör det enkelt för mig och tar den som jag senast läste: We Were Liars av E Lockhart. Om den inte kommer överst så kommer den i alla fall väldigt högt upp. Jag var helt tagen när jag hade läst den.

2. Egentligen är jag frestad att ta 1:an här också. Men jag väljer istället Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Svenskt och vansinnigt bra skriven. Dessutom ger den en känsla för vad bra (ungdoms)fantasy kan vara.

3. Det beror ju lite på vad man gillar som ungdom, men Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon tror jag passar för de som läser lite mer ”mysiga” ungdomsböcker.

Som en bonus så frågade jag samma frågor till familjens andra bokmal, den 15-åriga dottern, som ibland brukar gästblogga här. Hon läser både ungdomsböcker och vuxenböcker i en salig blandning. Här kommer hennes svar:

1. Cinder av Marissa Meyer (och Scarlet).

2. Slumpens bok av Åsa Lind (fast det är en 9-12 bok) för att ”det är en fin historia som jag tycker om”.

3. You had me at hello av Mhahiri McFarlane. För att ”det är en rolig bok som kan läsas lika gärna av ungdomar som vuxna”.

Vi kom också att diskutera var gränsen går mot 9-12, 12-15 och Unga vuxna – en flytande gräns!

Vill ni läsa mer om ungdomsböcker på bloggen så har jag två taggar: Barn- och ungdomsböcker samt Barnen läser.

5 kommentarer

  1. Kul att få svar från både dig och dottern! Håller verkligen med om att gränserna mellan de olika åldersindelningarna är flytande.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.