The Shut Eye av Belinda Bauer

I cementen utanför verkstaden där James Buck arbetar finns fem små fotspår bevaradetheshuteye sen hans son Daniel en dag försvann spårlöst. Varje dag så kommer Anna, Daniels mamma och James fru, dit och gör rent de små avtrycken. Resten av dagarna spenderar hon med att göra rent och åter rent hemma så inga livsfarliga bakterier tar sig in. Med reklamen en dag så kommer en liten lapp, där ett lokalt medium erbjuder sina tjänster. Varför inte tänker hon. Kanske han kan berätta var Daniel finns någonstans. För död är han ju inte. När Anna besöker sessionen så blir det en helt annan upplevelse än hon hade väntat sig. Är det hela bara fejk, eller finns det människor som kan se saker som andra inte kan? Anna börjar tro att det är möjligt, men andra är betydligt mer skeptiska. Det hela måste ju vara ett lurendrejeri. Eller?

The Shut Eye av Belinda Bauer kom ut i mars 2015. På svenska kommer den i augusti med titeln Det slutna ögat. Belinda Bauer är en brittisk författare som tidigare arbetat som journalist och manusförfattare till pjäser. Hon debuterade 2010 med Blacklands och The Shut Eye är hennes sjätte bok.

Jag har läst alla böcker av Belinda Bauer och de står på min auto-buy-lista. En deppig måndag i början av maj beslutade jag mig för att falla för frestelsen och klicka hem hennes senaste bok. När den väl anlände så åkte den omedelbart högst upp på läslistan.

The Shut Eye är en typisk Belinda Bauer bok. Hon är en mästare på stämningar. Från början till slut är det en mycket obehaglig stämning, en underton som ger kalla kårar längs ryggen. Det är så jag nästan funderar på varför jag läser den här typen av böcker. Den har också det brittiska som jag gillar så mycket, med miljöerna, vädret (jo, i böcker gillar jag regn och fukt) och personerna.

Men The Shut Eye är ändå inte den där perfekta brittiska deckaren, med den där speciella udden. Jag gillar den, men den saknar det lilla extra som jag inte kan sätta fingret på. Fast den är fortfarande bra. Det finns moment i boken som jag har svårt för, och upplösningen gillar jag inte alls faktiskt, där tycker jag hon gjort det för enkelt för sig.

Min absoluta favorit i boken är John Marvel. Han är trasig och besatt, men hans hjärta är det inget fel på. Nu gillar jag fristående böcker, men ska det bli en ny serie så skulle jag inte ha något emot att träffa honom igen.

Titeln gjorde mig nyfiken så jag försökte kolla runt lite. Så här beskrivs shut eye i Wikipedia: In the lingo of stage magicians, illusionists, and mentalists, a shut eye is a performer who becomes so adept at the illusion of mind reading that the performer comes to believe that he or she actually possesses psychic powers. Inte helt enkelt att översätta!

Naturligtvis så kommer jag att fortsätta läsa Belinda Bauers böcker, och de står fortfarande på auto-buy 🙂

Omdöme: Obehaglig och mörk brittisk deckare om att tolka verkligheten.
Betyg: 4

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Bantam Press

Mitt exemplar var helt nyinköpt.
Utläst 14 maj 2015.

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.