tematrioI veckans Tematrio säger Lyrans noblesser så här: Eftersom vi ska ha en klassikerutmaning i sommar är det dags att se över vad vi har läst – och vad vi inte har läst. Det finns ju mängder av både äldre och mer moderna klassiker att botanisera bland. Berätta om tre klassiker du inte läst, men är nyfiken på!

 

Själva klassikerutmaningen tänkte jag skippa men nog finns det klassiker jag har tänkt läsa. Någon gång. Kanske i sommar rentutav?

1. To Kill a Mockingbird av Harper Lee har jag varit nyfiken på ett tag och när vi var i USA i april så slog jag till och köpte den. Så nu kanske jag inte har några ursäkter längre?

2. Les Misérables av Victor Hugo älskar jag som musikal och kanske kanske är det läge att läsa boken. För de som vet säger att den är bättre än Ringaren i Notre Dame. Eller i alla fall annorlunda.

3. Doktor Glas av Hjalmar Söderberg fick jag av min mamma efter att jag läst Dosan. Helga Gregorius berättelse av Helena Sigander. Lite bakvänt att läsa originalet först, men det kanske skulle ge en annan dimension.

