En smakebit på søndag – 11/22/63

ensmakebitÅrets första jobbvecka slut. Kort men inte klokt vilken rivstart det blev. För allt utom min hjärna som fortfarande hade jullov. Nåja, helgen kom ju till slut. Igår så kom jag till slut iväg ut med dottern för att uträtta lite ärenden och ha mysigt tillsammans. Men sen drog snön och blåsten in, och idag tror jag vi häckar inne. Vi lär ha att göra för det är ju dags att kasta ut julen nu känns det som.

I veckan så fyllde bloggen fyra år. En utlottning av böcker för att fira kommer inom kort så håll ögonen öppna!

Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Idag har Betraktninger tagit över värdskapet. I början av veckan så började jag på en ny bok, och den håller jag fortfarande på med. Den är över 700 sidor så det tar sin tid att läsa. Trots att boken är bra, så börjar jag litegrann känna att jag vill börja på en ny bok snart. Boken, som ingår i min Makeutmaning, är 11/22/63 av Stephen King. Den handlar om en man som åker tillbaka i tiden med intentionen att förhindra mordet på John Kennedy.

Smakbiten kommer från sid 40

‘So,’ he said. ‘You went and you came back. What do you think?’22-11-63
‘Al, I don’t know what to think. I’m rocked right down to my foundations. You found this by accident?’
‘Totally. Less than a month after I got myself set up here. I must have still had Pine Street dust on the heels of my shoes. The first time, I actually fell down those stairs, like Alice into the rabbit-hole. I thought I’d gone insane.’
I could imagine. I’d had at least some preparation, poor though it had been. And really, was there any adequate way to prepare a person for a trip back in time?
‘ How long was I gone?’
‘Two minutes. I told you, it’s always two minutes. No matter how long you stay.’ He coughed, spat into a fresh wad of napkins, and folded them away in his pocket. ‘And when you go down the steps, it’s always 11.58 a.m. on the morning of September ninth, 1958. Every trip is the first trip. Where did you do?’
‘The Kennebec Fruit. I had a root beer. It was fantastic.’

35 kommentarer

  1. Jag har fortfarande inte läst något av King, men det måste jag väl ändra på snart. Låter riktigt spännande och intressant med tidsresorna. Tack för smakebiten!

    Gilla

  2. Denne boken kjøpte jeg for et par år siden og leste ca halvparten. Den er jo litt i overkant lang for min tålmodighet. Nå har jeg veldig lyst til å lese resten, men kan ikke finne den…litt for mange bøker kanskje? 🙂

    Gilla

  3. Jag läste den och tyckte den var rätt bra, men så kom andra böcker emellan, ja så nu ligger den som en hyllvärmare på Ipaden. Får nog läsa om den nu, fast lite kommer jag ihåg, för den var lite annorlunda.

    Gilla

  4. Gratulerer med fire år! Det er meget bra 🙂
    Jeg har denne boken stående i hyllen, men har ikke fått begynt på den. Den er ikke heller blant de minste bøkene jeg har 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

    Gilla

  5. Läste King nån gång för länge sedan men gillade inte den boken då så det har inte blivit av att jag läst fler böcker av honom. Borde kanske prova på igen! Tack för smakbiten!

    Gilla

  6. Jeg likte denne boka godt. Lang men tankevekkende. For hva ville du gjort om du fikk muligheten til å gå tilbake i tid?
    Gratulerer meg fire år! Jeg har holdt på i mindre enn ett år og det kjennes så lenge 🙂 Ha en fin søndag videre!

    Gilla

  7. Tack för smakbiten. Den här boken blev ett kärt återseende med Steven King som jag inte hade läst sen ungdomen. Lite tjock men jag gillade den mycket. 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.