Projekt Rosie av Graeme Simsion

Don Tillman är forskare och gillar att angripa problem på ett strukturerat sätt. Han har inte lätt för de sociala samspelet, att få vänner eller att ha några längre förhållanden. Han vill projektrosieatt allt ska stämma perfekt när han ska hitta sin blivande fru. Därför startar han Hustruprojektet där han skapar det ultimata frågeformuläret för de kvinnor han möter att fylla i. Hans enda vänner, kollegan Gene och hans fru Claudia, är lätt skeptiska men lovar ändå att hjälpa honom. När så Rosie Jarman kommer upp till Don på jobbet så förstår han att det är Gene som skickat henne och förutsätter att hon är där som kandidat och bjuder henne genast på middag. Det visar sig snart att hon nästan inte uppfyller ett enda av kriterierna, men mot sin vilja så dras Don med i hennes liv, och tvingas snart att ändra på sina rutiner. Han vill också hjälpa henne att ta reda på vem som är hennes biologiska pappa, och de tillbringar mer och mer tid tillsammans. Men är de ändå inte för olika?

Projekt Rosie av Graeme Simsion kom ut 2013 på svenska. I original heter den The Rosie Project och kom ut 2013. Graeme Simsion är en australiensisk författare med bakgrund som datamodellerare. Projekt Rosie, som är hans debutroman, har vunnit flera priser.

Projekt Rosie fick jag i födelsedagspresent i januari men det har inte blivit av att jag läst den förrän nu. I en period när jag behövde något glatt och positivt så kändes det rätt att välja en bok som beskrevs som feelgood och romantisk komedi.

Projekt Rosie var oväntat bra! Den är verkligen en feelgood, med en varm och humoristisk ton rätt igenom. Framförallt så tycker jag att författaren beskriver Don, som av många skulle ses som en väldigt knepig person, med en härlig och varm ton. Karaktärsteckningarna är riktigt bra, och det som är intressant är att man ser alla personer genom Dons ögon, eller snarare genom hans funderingar och kommentarer så bildar man sig själv en bild av hur de andra är, trots att man inte alls skulle se dem på samma sätt som Don, eller dra samma slutsatser. Jag gillar att trots att Don är en karaktär som klart och tydligt faller inom definitionen för någon form av diagnos, så berör författaren aldrig det, utan låter Don vara precis som han är – unik.

Min känsla när jag läser Projekt Rosie är att det här skulle kunna bli en utmärkt film. Både storyn och personerna skulle (med rätt casting) passa bra för en film som man blev glad av. Det visar sig ju att det också var hans originalidé.

Det här var en bok som jag definitivt var i rätt stämning för vilket gjorde att det blev en positiv upplevelse. I september kommer del 2, The Rosie Effect, och utan att veta exakt vad den handlar om så skulle jag nog kunna tänka mig att läsa den.

Omdöme: Varm och humoristisk feelgood om en man med höga förväntningar och stort hjärta.
Betyg: 4

Bloggat om boken har En bok om dagen, Bloggbohemen, och dagarna går och hyllan

Mer om boken hittar du här och här.
Originaltitel: The Rosie Project
Förlag: Bonnier Pocket (min upplaga)
Översättare: Marianne Mattsson

Mitt exemplar var en hyllvärmare som jag fick till min födelsedag.
Utläst 29 juli 2014.

9 kommentarer

  1. Låter som en mysig bok, jag har den också oläst i bokhyllan. Blir lite fundersam att du kallar den hyllvärmare bara, den titeln brukar gå till böcker som stått betydligt längre än ett halvår hos mig. Hehe 😉

    Gilla

  2. Jag har den liggande på nattduksbordet, men har inte riktigt fastnat när jag läser den. Min dotter tyckte däremot väldigt mycket om den.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.