fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski

Det är den 4 januari 1998. En elvaårig pojke i Quebec har just fått veta att hansfiskarandrarriktning mamma och pappa ska separera. Förtvivlad så ställer han sig vid fönstret och tittar ut och ber himlen om hjälp. När han vaknar nästa dag har Quecbe drabbats av underkylt regn, den värsta isstorm landet upplevt drar in. Det är inte bara pojken och hans föräldrar som påverkas i huset. I nöden prövas människan, och nya vänskapsband formas. I en av lägenheterna bor pojkens vän Alex med sin pappa som sitter hemma hela dagarna, sedan mamman försvann. I en annan bor bröderna Simon och Michel, som förstås inte alls är bröder. I en lägenhet bor strippan Julie. När strömmen går i några av lägenheterna i huset bjuder hon in grannen Boris. Med sig tar han sitt forskningsprojekt. Det är fiskar som simmar i samma banor så länge temperaturen hålls konstant. För fiskar ändrar riktning i kallt vatten.

fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski kom ut på svenska tidigare i år, 2013. I original heter den Le froid modifie la trajectiore des poissons och kom ut 2007. Pierre Szlaowski är en kanadensisk författare som främst skriver TV- och filmmanus. Det här är hans debutroman.

Jag hade rätt stora förhoppningar på den här boken efter vad jag läst och hört om den. En feelgoodroman kändes också som vad jag behövde.

Boken ger ett växlande intryck. Det finns en hel del som jag tycker om. Den är finstämd och fundersam. I grunden handlar det om att det finns något gott i alla människor och att alla människor kan ändra sig. Under ytan finns mer om man bara bryr sig om varandra. Fördomar är inte allt, och budskapet är kärlek. Sådana böcker behövs. Språket är enkelt, men fint i sin enkelhet.

Men det finns också en del som jag stör mig på. En sak är schablonerna som karaktärerna bygger på som t.ex. ”den goda horan” och ”den världsfrånvände forskaren”. Jag stör mig en hel del just på karaktären Boris då han framställs vädligt endimensionellt. Bilden av personen som ska doktorera späder på de fördomar som man får kämpa mot redan nu, det behövs inte poängteras i en bok till. Ja, viss glimt i ögat kanske finns, men inte tillräckligt för min del.

Mer än en gång så får jag känslan av att detta skulle kunna bli en riktigt fin film. Den har en stämning och den är visuell.

Omdöme: Finstämt men något schablonmässigt om att kärleken besegrar allt
Betyg: 4-

Några andra som bloggat om boken är och dagarna går, Enligt O, How hollow heart and full, Lyrans noblesserBokrecensionernu och Feelgoodbibliotekarien.

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Mitt exemplar fick jag av Monica på Bokia i Sundsvall.

5 kommentarer

  1. Den här tyckte jag var lite som att sätta sig i soffan och titta på en film, fast man läste den. Tog ungefär lika lång tid att läsa som att se på en film, liksom, och sinnesstämningen var detsamma. Det var det som gjorde att jag gillade den, som du säger: karaktärerna är lite schablonartade och den är nästan lite väl överdriven i det lyckliga slutet. Men det är som en bra feelgood ska vara!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.