Släcka liv av Pernilla Ericson

Handling från förlagets hemsida: Det går inte att slå larm, inte att ringa på hjälp, det går inte ens att tända en lampa …
Ett olöst mord skakar den norrländska byn Skageby och polisutredare Lilly Hed och kriminalinspektör Liv Kaspi kallas in. En extrem höststorm drar in över Sverige med utslagen el, översvämningar efter skyfall, nedfallna träd och lilla Skageby drabbas hårt. All kontakt med omvärlden bryts och dolt i mörkret sker ytterligare ett mord. Skräcken sprider sig i det lilla samhället.

Boken: Släcka liv av Pernilla Ericson kom ut i januari 2022.

Varför jag läste den: Jag ville läsa en spänningsroman på mobilen och den här fanns sparad sen länge. Jag läste första delen i serien 2021.

Vad jag tyckte om den: Släcka liv är en välskriven deckare med ett samhällsaktuellt tema. Jag gillar den här serien (där Släcka liv är andra delen) av flera skäl. Pernilla Ericson lyckas mycket väl med att använda den oro för klimatets förändringar som vi är många som bär på som grund för en spänningsroman, och hon gör det utan att spekulera eller överdriva. Oron över ett nyckfullt väder och de förändringar vi ser blir en del av spänningen i Släcka liv. Dessutom blir det tänkvärt och får läsaren att reflektera av vårt bräckliga samhälle som inte är redo.

Mysteriet i Släcka liv är väl uppbyggt, om än inte lika spännande och klaustrofobiskt som i 300 grader. Kanske upplever jag det så eftersom värmen skapar något annat än regn och kyla i stämning. Pernilla Ericson skriver lättillgängligt och med ett bra tempo i berättelsen, vilket också bidrar till spänningen. Upplösningen är intressant, inte minst för att det ställer en del moraliska frågor på sin spets.

Karaktärsteckningen är mycket bra, både vad gäller de återkommande karaktärerna och de nya bekantskaperna. Jag gillar verkligen att hon väver ihop Lilly Hed från den första boken med Liv Kaspi från serien om Erlagruppen. Det blir som ett eget universum där allt hänger ihop. Dessutom får jag ju veta mer om Liv Kaspi som är en karaktär som jag gillar! Liv och Lilly är två kvinnor som brinner för polisyrket, är skickliga professionellt, och har sunda relationer med sunda män. Lillys bakgrund och tidigare relation som var en större del av historien i 300 grader är också realistiskt (tyvärr) beskriven.

Jag gillar också miljön i Släcka liv, vilket har att göra med att den utspelar sig i norra Sverige. Det lilla samhället Skageby är bra och realistiskt beskrivet, och skulle kunna vara ett verkligt ställe. Det gör också isoleringen som uppstår mycket trolig. Infrastrukturen i de norra delarna av Sverige är sårbar.

Nästa del, Törstdöden, kommer jag nog att läsa ganska snart.

Bloggat om boken har hyllan och Vargnatts bokhylla

Betyg: 4

Mer info:
Förlag: Romanus & Selling
Sidor: 307
Betyg på Goodreads: 3,82 baserat på 136 betyg
Hur jag fick tag på den: BookBeat
Utläst: 23 april 2024

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.