Moratorium av Monica Rehn

En flicka brinner inne på ett scoutläger, medan ungdoms­ ledarna David Bergman och Jonathan Sandberg simmar över sjön, fulla på vodka. Särskilt Jonathan lyckas aldrig bearbeta sina skuldkänslor. Han isolerar sig från världen, och träder in i mörkret.
Tio år senare är Jonathan Sandberg spårlöst försvunnen. David Bergmans liv har tagit en dramatisk vändning. Hans fru har lämnat honom och jobbet på advokatbyrån, där han var på väg att bli delägare, finns inte kvar. Han har dessutom blivit svindlad på pengar och har en stor skuld, en skuld som han omöjligt kan betala. När pappan till hans gamla ungdomskamrat söker upp honom och erbjuder honom det oväntade uppdraget att leta upp Jonathan mot en ansenlig summa pengar, har David inte råd att tacka nej. Så äger ett brutalt mord rum, och en avgrund öppnar sig. David tvingas gräva sig allt djupare in i familjen Sandbergs mörka, såriga historia och stegvis inser han att han själv kan vara mördarens nästa offer.

Moratorium av Monica Rehn kom ut 11 maj 2019. Monica Rehn är en svensk författare och jurist. Hon har främst arbetat i oljebranschen, varav elva år som chefsjurist. Efter många år i Stockholm är hon nu bosatt i Bålsta. Moratorium är hennes debut.

Moratorium kom överraskande i april i år. Sen dess har jag hört en del positiva omdömen om den. När det blev klart att Monica Rehn skulle besöka Svenska deckarfestivalen i Sundsvall bestämde jag mig för att läsa den.

Moratorium är en välskriven och imponerande komponerad deckardebut. Historien är snyggt uppbyggd och intressant på många sätt. Mysteriet, som ändå är centralt i en spänningsroman, är spännande in i det sista och jag tappar aldrig intresset för det under läsningen. Moratorium är skriven med en perfekt avvägning mellan detaljer och övergripande. Det är många debutanter som inte förmår att hålla sig undan onödiga detaljer eller utsvängningar, men i Moratorium hittar jag ingen tendens till något sådant. Jag kan faktiskt inte hitta någonting som jag skulle velat ha annorlunda! Men det som gör att Moratorium höjer sig över en hel del deckare är att det finns mer därunder än mysteriet, en berättelse om två pojkar och två familjer som berör.

Jag gillar karaktärerna i Moratorium, särskilt de tre som får egna kapitel (David, Jonathan och Louise). De är väl uppbyggda och intressanta. Det är en fin balans mellan vad man som läsare gradvis får veta om dem, och vad som ligger till grund till deras agerande. Samtidigt är det bra att man faktiskt inte får veta precis allt, utan lämnas med känslan av att det kan finnas mer under ytan.

Det är många trådar som går genom berättelsen, men jag tycker Monica Rehn lyckas väva ihop dem på ett mycket bra sätt, och historien håller ihop. Det enda jag blir frustrerad över är det epilogen. Jag förstår den inte riktigt, trots att jag bläddrat tillbaka flera gånger i boken. Det kanske inte är meningen att man ska förstå riktigt, men slutkänslan blir en viss frustration.

Jag ser mycket fram mot Monica Rehns nästa bok. Vid Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall framgick det att hon har ett manus på gång.

Omdöme: Imponerande välskriven debutdeckare med en spännande historia i många lager.
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Mias bokhörna, Kapprakt, Fru E:a böcker, Läsa & Lyssna och Tankar från en samlares hjärna

Mer om boken kan du läsa här.
Förlag: Modernista
Sidor: 412
Betyg på Goodreads: 4,00 baserat på 27 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst 29 oktober 2019

5 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.