Stadsbesök – Oslo

I flera veckor nu har jag tänkt hänga med på Enligt Os stadsbesök. Men både veckan med London och veckan med Paris flög förbi utan inlägg. När jag nu ser Oslo, ja då bara måste jag ju bidra.

Vad då måste? Jo, jag har helt personliga skäl till det men mer om det längre ner.

Det finns förstås ett stort utbud av böcker som utspelar sig i Oslo, men av de norska böcker jag läst i år (och det är en hel del) så är det förvånansvärt få som utspelar sig i Oslo. Jag tar chansen att jag slå ett slag för en av mina favoritförfattare från Norge, nämligen Thomas Enger som skriver ”krim”. Hans huvudperson är journalisten Henning Juul. Den första boken heter Skinndød (i svensk översättning Skendöd), den andra heter Fantomsmerte (Fantomsmärta) och den tredje ska heta Blodtåke har jag läst, och ska komma ut nästa år. Mina recensioner av de två första hittar ni här och här.

Film eller TV. Min favoritserie från Norge är Himmelblå, men den utspelar sig ju inte i Oslo. Istället väljer jag filmen Max Manus. Det är en film som handlar om motståndshjälten Max Manus. Välgjord film, och bra skådespelare, bl.a. Aksel Hennie (som också spelar i Huvudjägarna).

Så mina personliga orsaker då. Jo, min pappa bodde i över 30 år i Norge, och varje resa till honom innebar byte av tåg eller flyg i Oslo. Järnvägsstationen där kan jag utan och innan, men jag har också varit i Oslo såväl privat som i jobbet. Jag har vandrat på Karl Johan, gått i affärer och besett sevärdheter. Och inom kort hoppas jag få till ett längre besök där eftersom min ena bror numera är bosatt där, och efter jul även min ena syster. Och någon gång skulle jag gärna besöka Oslo Bokfestival!

2 kommentarer

  1. Åh, Oslo bokfestival! Det måste jag åka på. Blev ju helt såld när jag var i Louisiana. Ska skriva upp så att jag inte glömmer! Kanske ses vi där?

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.