Från A till Ö

Inne hos Boktycke hittade jag den här enkäten som jag snor helt ärligt 😉

Author you’ve read the most books from:
Egentligen så vet jag inte det helt säkert, men jag misstänker att det är den författare som vi har flest böcker av i bokhyllan, nämligen Peter Robinson.

Best Sequel Ever:
Det där ordet ”ever” förpliktigar verkligen. Men en serie som jag faktiskt tycker håller hela vägen är Torka aldrig tårar utan handskar. Trots att så många andra verkar tycka samma sak 😉

Currently Reading:
Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman

Drink of Choice While Reading:
Te! Fast en latte på ett café går också bra 😉

E-reader or Physical Book?
Känslan med en riktig bok är svårslagen, men i sommar har jag läst en hel del e-böcker och det finns fördelar med det också. Fysisk bok blir ändå svaret.

Fictional Character You Probably Would Have Actually Dated In High School:
Haha, jag var nog rätt kräsen 🙂 Och high school? Då måste man väl tänka på ungdomsböcker? Även om jag alls inte var så förtjust i boken som så många andra så gillade jag Gus i Förr eller senare exploderar jag pga av hans humor.

Glad You Gave This Book A Chance:
Lite tjatigt kanske men jag trodde verkligen inte En man som heter Ove skulle vara en bok för mig!

Hidden Gem Book:
En bok som jag nyligen snubblade över och köpte spontant och verkligen gillade är The Good Father av Noah Hawley.

Important Moment in your Reading Life:
När jag läste hela Gunnar Staalesens trilogi om Bergen på norska.

Just Finished:
Krigarhjärta av Henrik Larsson.

Kinds of Books You Won’t Read:
True Crime. Jag har läst en sån bok och jag hoppas att jag aldrig faller för den frestelsen igen.

Longest Book You’ve Read:
Det enklaste är ju att räkna sidor även om det inte alltid är rättvisande, då det kan vara olika tätt skrivet. I vårt bokföringsprogram så hittar jag Det av Stephen King på 1180 sidor.

Major book hangover because of:
Hm, hur ska man tolka det? En bok som gjorde sånt intryck att det tog tid innan jag började på nästa var Polis av Jo Nesbø.

Number of Bookcases You Own:
Nu har vi ju gemensamma bokhyllor i familjen så allt kan jag inte ta ansvaret för 😉 men i vardagsrummet har vi sex fullhöga och två halvhöga. En liten hylla i arbetsrummet. Två i dotterns rum och en i sonens.

One Book You Have Read Multiple Times:
Jag har inte läst om böcker på många år, men jag vet att jag när jag var yngre läste om Agatha Christies böcker flera gånger.

Preferred Place To Read:
Soffan eller den nya solstolen.

Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you’ve read:
Alltså, jag är usel på att komma ihåg citat från böcker. En del kan jag tycka är jättebra när jag läser dem, och fulla av citat men om jag inte skriver upp dem så kommer jag inte ihåg dem. Jag har däremot samlat på mig citat från böcker som jag storknar av…

Reading Regret:
Det är nog generellt att jag kämpat mig igenom böcker som egentligen inte var bra bara för att jag är så envis. Jag måste bli bättre på att inte läsa böcker av plikt.

Series You Started And Need To Finish (all books are out in series):
Jag följer rätt många serier men flera av dem så tror jag att det kan komma flera. Av lite äldre serier, som det inte lär komma fler i, så tänker jag på Jonas Gardells böcker om Juha. Jag har bara läst den första, men skulle gärna läsa de övriga.

Three of your All-Time Favorite Books:
Jättesvårt med ”all time” men några som jag alltid återkommer till som gjort enormt intryck på mig är Samuels bok av Sven Delblanc, Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset och On the Beach av Nevil Shute. Har ingen aning om de skulle hålla för en omläsning.

Unapologetic Fangirl For:
Författare, karaktär eller serie? Ibland retar jag mig på honom men snart är allt glömt och förlåtet så jag återvänder alltid till honom: Alan Banks i Peter Robinsons böcker.

Very Excited For This Release More Than All The Others:
I år så är det Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman

Worst Bookish Habit:
Att jag köper böcker (och lånar och får) i sån grad så jag inte hinner läsa dem.

X Marks The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book:
OK, vi har sex bokhyllor och dubbla rader… men i den bokhyllan som har böcker på svenska så hittar jag i främsta raden Igelkottens elegans av Muriel Barbery.

Your latest book purchase:
Den senaste boken jag köpte till mig själv var The Little Town Where Time Stood Still av Bohumil Hrabal som jag köpte i Prag.

ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late):
Child 44 av Tom Rob Smith tror jag.

Ålder då du lärde dig att läsa:
Jag var 5 år när jag lärde mig läsa.

Äldsta boken du har läst (i originalutgivningsår):
Om jag tittar i vårt bokföringsprogram så verkar det vara Gullivers resor som kom ut första gången 1726.

Överst i din olästa bokhög (d.v.s. vilken bok som du inte har läst innan kommer du att läsa härnäst):
Det står mellan De skandalösa av Simona Ahrnstedt som jag måste lämna tillbaka till biblioteket och Odödlig av S J Bolton som är recensionsexemplar

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.