I farans riktning av Viveca Sten

Den kontroversiella journalisten och krigskorrespondenten Jeanette Thiels anländerifaransriktning till Seglarhotellet i Sandhamn på självaste julafton. Snön yr och det blir en snöstorm. På annandagen hittas ett lik på stranden och kriminalinspektör Thomas Andreasson kallas in för att utreda vem det är som dött och varför. Han har fått avbryta sitt julfirande med sin fru och dotter, och längtar tillbaka. I fallet stöter han och hans kollegor på obehagliga främlingsfientliga attityder från flera personer. Jakten på mördaren blir alltmer dramatisk. Under tiden har Thomas barndomsvän Nora Linde ute i Sandhamn sina egna problem. Omstruktureringar på jobbet och hennes ex-make sätter press på henne som hon får problem att veta hur hon ska hantera.

I farans riktning av Viveca Sten kom ut tidigare i år, 2013. Det är den sjätte boken i hennes serie om Thomas Andreasson och Nora Linde. Viveca Sten tillhör numera de storsäljande svenska deckarförfattarna, och hennes böcker i den s.k. Sandhamnsserien har även filmatiseras.

Jag började min semester med att läsa den här boken och det kändes som ett riktigt beslut. För det här är en lättläst svensk deckare, perfekt för hängmattan eller solstolen (eller soffan inne om det regnar). Inte så mycket att fundera över, en enkel gåta och vardagsrelationer. Jag har läst tidigare böcker i serien och tre av dem hittar du recenserade här.

Till skillnad från en del andra svenska deckarförfattare så tycker jag att Viveca Sten håller en bra kvalitet i språket. Det är enkelt men inte alltför schablonmässigt. Man kanske inte ska ha några jätteförväntningar, men samtidigt så tycker jag det finns ytterst lite som irriterar mig. Ingen ”jag-form” och för er som ogillar kursiva stycken så finns det inga sådana. En av sakerna jag gillar med Viveca Sten, är att hon upprepar inte samma berättarteknik i alla böckerna utan varierar det något.

I den här boken introduceras en ny polis, Aram Gorgis. Även om man kan tycka att det är lite för tillrättalagt att introducera honom i just den här boken så gillar jag det han tillför. Att Thomas och han jobbat en tid när boken börjar är ett klart plus, det ger trovärdighet. Jag kan inte påstå att jag tycker att Thomas utvecklas så mycket i boken, men däremot så gillar jag att Nora fått en ”egen” historia och inte för sjuttioelfte gången hittar ett lik i Sandhamn…

I en deckare så undrar man förstås över själva ”mysteriet” och dess upplösning. Där säger jag väl ”nja”, det blir lite schablonmässigt och osannolikt. Men ok då. För den här gången. I en enkel sommardeckare.

Omdöme: Lättläst svensk deckare om främlingsfientlighet och hemligheter
Betyg: 4

Några andra som bloggat om boken är Susanne Kleman, Cum libris non solus och Bokbrus.

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Jag köpte mitt exemplar på ICA Maxi…

5 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.