Ru av Kim Thúy

Nguyen An Tinh (med en prick under i:et) föddes i Saigon i Apans år under Tet-ruoffensiven. Några år senare befinner hon och hennes familj sig i Kanada, och hon blickar tillbaka på sitt liv. Vi får möta hennes familj i Vietnam, ta del av minnen från flykten, följa hennes uppväxt i Kanada och slutligen möta hennes söner Pascal och Henri. Allt i form av minnesbilder.

Ru av Kim Thúy kom ut 2011 på svenska, på Sekwa. I original (franska) kom den ut 2009. Kim Thúy föddes i Vietnam men lämnade landet som 10-åring som båtflyktning. Hon har arbetat som översättare, advokat och krögare. Numera är hon bosatt i Montreal. Ru är hennes debutroman och den har belönats med flertalet fina priser. Senare i år kommer hennes roman Mãn på svenska.

Den här boken var det en vän som kom med och sa att jag måste läsa. Så rätt hon hade!

Ru är rätt och slätt fascinerande. Det är en bedrägligt tunn bok, men den måste läsas med stor eftertanke. Man måste också vara på rätt humör när man läser den, vilja stanna upp och fundera och njuta. Boken är inte uppbyggd av kapitel utan stycken av olika längd. Några bara några rader, de längsta ett par sidor. Hon hoppar fram och tillbaka kronologiskt men det finns tankekopplingar mellan varje stycke som gör att det inte är några problem alls att följa.

Såväl historien som språket är vackert. Det handlar mycket om släkt, släktkänsla och syskonkärlek, i generation efter generation. Hennes beskrivningar av moderskärlek träffar rätt i hjärtat, hon sätter ord på känslor. På dessa få sidor så tycker jag också att jag lär mig mycket om Vietnam. Med få ord så ger hon en målande bild. Också en bild fylld av kärlek.

Det här är en sådan bok som jag å ena sidan önskade hade räckt längre, å andra sidan inser att en del av det fina är i det korta. Jag inbillar mig att man antingen blir helt fascinerad av den här boken, att språket talar till en, eller så tycker man den är konstig. Det är väl ingen tvekan vad jag tyckte. Och ja, det blir ovanligt kort recension för att vara jag. Men så var boken ovanligt kort.

Några andra som bloggat om boken är Books ABC, och dagarna går, Rader, Hyllan, Beroende av böcker, Kultur och tro, Enligt O, Den besatta, Bokmania, Bokstödet och Malin the writer.

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Omdöme: Ömsint skildring av släktkänsla och syskonkänsla som består oavsett bakgrund och kontinent.
Betyg: 5

13 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.