Till offer åt det okända av Anna Jansson

Handling från förlagets hemsida: Lovisa Ersjö har ljugit. Full av ånger lägger hon ner mobilen. Klockan närmar sig midnatt och huset är ödsligt och mörkt. Hon har precis sagt till Rosalies mamma att bästisen sover över. Men Rosalie är inte hemma hos Lovisa, och ingenting kommer att bli som förut.

Första dagen på Wisbygymnasiet slutar i tragedi. På kvällen festar nya och äldre elever i en lyxvilla på Klinten. En av flickorna kommer inte hem den natten. Kriminalinspektör Maria Wern får uppdraget att hålla i utredningen av försvinnandet. Vittnesmålen från kvällen går isär. Spåren leder till en taxichaufför som har haft kontakt med 16-åringen, och en konstnär som vill ha unga kvinnor som modeller. I skuggorna ruvar en mördare – och när en död kropp hittas i en beteshage sprider sig skräcken på skolan.

Boken: Till offer åt det okända av Anna Jansson kom ut i 22 februari 2024.

Varför jag läste den: Jag har läst alla böcker i serien om Maria Wern, och blev glad när förlaget skickade ett exemplar av bok 25: Till offer åt det okända. Bara några dagar senare var det dags att läsa den.

Vad jag tyckte om denTill offer åt det okända är en lättläst deckare i en aktuell kontext. Jag läste ut den på två dagar. En av Anna Janssons styrkor är att hon gör bra research och med inlevelse väver in samhällsaktuella fenomen. I Till offer åt det okända beskriver hon väl en del av det som ungdomar idag brottas med, och jag tycker hon lyckas fånga den ångest som Lovisa och de andra bär på på ett sätt som berör. Till offer åt det okända handlar om att det en människa visar för sin omgivning kan vara helt skilt från det som man egentligen tänker och känner. Vilket jag tycker i sig är djupt tragiskt, att inte få kunna vara sig själv.

Till offer åt det okända är bok 25 i serien om Maria Wern och jag har läst allihopa. En del av charmen är att jag vet vad jag får, och det ger en trygghet i läsandet fast det handlar om obehagliga saker. Under en period i serien så var jag lätt irriterad på Maria Wern, men det har minskat i de senaste delarna. Trots alla saker hon fått gå igenom så fungerar hon på något sätt ändå, och kan lägga fokus på jobbet. Jag gillar utvecklingen med hennes pappa i Till offer åt det okända. En sak som jag reagerar på är att åldern på Marias barn skrivs ut, de är 8 och 11. Nu minns jag inte om de var med i serien från början, men det känns märkligt att de bara skulle vara så gamla med tanke på allt som hänt med deras pappa, Björn och andra karaktärer.

Anna Jansson är bra på att bygga spänning, så att man som läsare vill veta vad som hänt. Så även i Till offer åt det okända. Det blir lite för extremt i upplösningen för min smak, men fram till dess gillar jag berättelsen.

Jo då, jag kommer nog att läsa bok 26 också när/om den kommer. Det känns som om det är möjligt att serien fortsätter.

Betyg: 4-

Mer info:
Förlag: Norstedts
Sidor: 382
Betyg på Goodreads: 3,40 baserat på 45 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst: 24 mars 2024

4 kommentarer

      • Jo jag vet. Men Anna Jansson gav ut en kort roman under tiden el efter hon var sjuk. Kolla listan längst ner i mittblogginlägg s länken går till o se vilken du saknar!

        Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.