Lycka till av Malin Stehn

Handling från förlagets hemsidaEmily har planerat sitt bröllop minutiöst, det finns egentligen bara tre detaljer som inte går att kontrollera: vädret, mamma Annika och storebror Erik.

Vädret blir strålande men under den påkostade bröllopsfesten blir stämningen bland gästerna efterhand alltmer spänd. Åtta år gamla sanningar tvingas upp till ytan och plötsligt är det som om inga sår någonsin läkte. Strax efter midnatt görs en fasansfull upptäckt längst ner i den mörka slottsparken.

BokenLycka till av Malin Stehn kom ut i februari 2023.

Varför jag läste den: Efter att ha läst Malin Stehns vuxendebut (Ett gott nytt år) tidigare i år visste jag att jag ville läsa Lycka till och den passade nu.

Vad jag tyckte om denLycka till är en välskriven och otroligt spännande bladvändare. Jag hetsläste den på ett dygn, kunde knappt lägga den i från mig. Den är oerhört snyggt uppbyggd på ett sätt som skapar spänning. Jag är svag för sättet att bygga en historia med olika POVs och olika tidslinjer, och Malin Stehn är mycket skicklig på det. Jag slås flera gånger av hur hon lyckas beskriva dramatiska scener utan att egentligen avslöja vad som hänt. Det gör att det blir ett starkt spänningsmoment i att få reda på vad som egentligen hänt, och det blir inte ologiskt.

Karaktärsteckningarna i Lycka till är bra, men allt eftersom historien utvecklar sig så känns personernas agerande allt mer overkligt. Eller är det jag som är naiv? Agerar personer verkligen så här? Det som först framstår som mest funktionellt och bra, visar sig vara helt dysfunktionellt och obehagligt. Att människor kan dölja sanningar är inget konstigt, men här finns inga gränser. Det är förvisso en del av det som skapar spänningen i Lycka till, att man inte kan förutsäga vad karaktärerna ska ta sig till, och vilka de egentligen är. Jag hade dock önskat lite mer utforskande av det tragiska. Sen gillar jag inte epilogen. Men det är en smaksak.

Om jag kommer att läsa fler böcker av Malin Stehn? Jajamen, så snart som möjligt! Så när kommer nästa undrar jag?

Bloggat om boken har Mias bokhörna, Malins bokblogg. hyllan och Stories from the city, stories from the sea

Betyg: 4

Mer info:
Förlag: Albert Bonniers förlag
Sidor: 312
Betyg på Goodreads: 3,71 baserat på 136 betyg
Hur jag fick tag på den: Lånat på Book Beat
Utläst: 28 augusti 2023

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.