Veckans kulturfråga v. 20: Norsk kultur

Hakar på Veckans kulturfråga hos Enligt O: Vilken kultur från Norge gillar du extra mycket?

Den här frågan passar verkligen mig som hand i handske. Ni som brukar vara inne på min blogg vet att jag har en särskild kärlek till norsk litteratur och även TV och film, och att jag ofta skriver om det. Så den här veckan är det urvalet som blir svårt!

Jag läser norsk litteratur på norska så ofta jag kan, men här tipsar jag om sådant som finns översatt. Självklart börjar jag med norsk krim, dvs deckare.

Det finns hur många som helst bra norska krimförfattare. Idag väljer jag en av mina favoriter: Geir Tangen. Redan innan han blev författare så brukade jag ofta kika in på hans blogg, där han skrev initierat om norsk spänningslitteratur. Den kunskapen tar han med sig in i berättelserna. Dessutom skriver han väldigt bra! Det finns flera recensioner här på bloggen, men ska ni börja någonstans så rekommenderar jag hans debut Maestro som finns översatt. Jag hoppas även fler blir översatta.

Den andra norska författaren blir en författare som inte skriver deckare, även om en del av hans böcker har vissa spänningsmoment: Gaute Heivoll. Hans Innan jag brinner tycker jag var fantastisk, men även senare böcker har jag tyckt om.

Både jag och maken gillar att se norska filmer och TV-serier så det blir en del av den varan. En som vi faktiskt sträcktittade på en sommar för många år sedan var Himmelblå. Jag vet inte om den går att få tag på, men den är en stark rekommendation. En annan serie som jag slukade på egen hand var Skam, den omtalade ungdomsserien. Genialisk tyckte jag. Serien Hemmaplan gick på svensk TV, och trots att jag inte har särskilt mycket till övers för fotboll tyckte jag den var mycket bra.

Två mer aktuella serier som vi såg förra året är Lyckolandet (otroligt bra om framväxten av norsk oljeindustri) och Julstormen (charmig lite Short Cuts inspirerad).

När det gäller filmer så hamnar vi ofta i de historiska, och ofta kopplade till andra världskriget. Några jag direkt kan rekommendera är Max Manus, Den största förbrytelsen och Kungens val.

Det hamnar en hel del norsk musik på mina spotifylistor av någon anledning… Kanske det hela började med artisten Gabrielle som bl.a. förekom i Skam. Hon är också skådespelerska och spelade i en annan bra serie – Hem till jul.

Avslutande vill jag rekommendera det nya Munchmuséet i Oslo. Jag var där i december, och det var ett fantastiskt ställe.

3 kommentarer

  1. Geir Tangen har jag funderat på tidigare. faktum är att jag gärna läser både på norska och danska. jag läste för inte alltför länge sedan Trude Marstein som jag tyckte jättemycket om. är inte Himmelblå en bokserie?

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.