Svenska Deckarakademins nomineringar 2022

I torsdags blev det officiellt vilka böcker som Svenska Deckarakademin nominerat till sina priser, vilket jag brukar uppmärksamma på bloggen. Informationen är hämtad från deras hemsida.

Nominerade till Årets bästa svenska kriminalroman 2022:

  • Malin Persson Giolito: I dina händer (W&W)
  • John Ajvide Lindqvist: Skriften i vattnet (Ordfront)
  • Anders de la Motte: Bortbytaren (Forum)
  • Sara Strömberg: Skred (Modernista)
  • Erik Axl Sund: Otid (Ordfront)

Nominerade till Årets bästa till svenska översatta kriminalroman:

  • Elina Backman: När spåren försvinner (Bokfabriken). 
    Originaltitel: Kun jäljet atoavat. Översättning: Marjut Hökfelt.
  • Sara Blaedel & Mads Peder Nordbo: Upplöst (Polaris).  
    Originaltitel: Opløst. Översättning: Jessica Hallén.
  • Caz Frear: Små vita lögner (Lind & Co).
    Originaltitel: Sweet Little Lies. Översättning: Ylva Stålmarck.
  • Stuart Turton: Djävulen och det mörka vattnet (Modernista). 
    Originaltitel: The Devil and the Dark Water.  Översättning: Åsa Brolin.
  • Chris Whitaker:  Slutet blir vår början (Natur & Kultur). 
    Originaltitel: We Begin at the End.  Översättning: Maria Lundgren.

Det är alltid både roligt och spännande att se vad Svenska Deckarakademin har nominerat. Jag läser många deckare, men ibland brukar jag inte ha läst någon. I år har jag faktiskt läst tre stycken! I dina händer, Skred och We Begin at the End. De två första gillade jag mycket, den tredje var bra men levde inte upp till mina höga förväntningar. Nu ska jag spana in de övriga nominerade och se om någon lockar.

Vinnarna tillkännages 19-20 november i Eskilstuna. På Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall är en programpunkt fredag 11 november att Kerstin Bergman och Nisse Scherman berättar om årets nomineringar.

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.