Fem en fredag v. 28: Hemmastadd

Även den här fredagen får det bli en Fem en fredag som hålls i av elisamatilda. Sen blir det sommaruppehåll ett tag. Den här veckan är temat Hemmastadd.

  1. Vad är hemma för dig, förutom där du faktiskt bor?
    Det finns nog inget annat ställe som verkligen känns som hemma, men en speciell känsla får jag när jag besöker Uppsala. Där föddes jag, växte upp och bodde tills jag fyllde 32.
  2. Vad kan en gäst alltid lita på att du har hemma?
    Kaffe och choklad. Och dammråttor.
  3. Vad är ett kännetecken för ditt hem?
    Många bokhyllor fyllda av böcker. Extremt många faktiskt. Sexton stycken i olika höjd och bredd.
  4. Vad är något som fått följa med från tidigare boenden?
    Det här skåpet som jag ärvt från min mormor. Det är hon som målat det, jag har ingen aning om hur det ser ut under. Det fanns inte i mitt studentrum, men när jag flyttade till lägenhet med min make 1989 så fick det komma dit, och sen dess har det följt med oss. Det är väldigt väldigt tungt.
  5. Hur hamnade du där du bor?
    Vi sökte jobb över hela landet, och fick jobb i Sundsvall bägge två. Det var 1999 och vi kände ingen här i Sundsvall då. Hur länge vi skulle stanna visste vi inte, men än är vi kvar. Vi har fortfarande samma arbetsgivare och bor kvar här trots att barnen nu är vuxna och utflyttade till andra ställen i Sverige. 2016 flyttade vi in i den lägenhet som vi bor nu, det var dags att flytta från hus till lägenhet och vi trivs bra i den. Vi hade börjat titta på lägenheter, tänkte att det skulle ta ett par år att hitta rätt, men så dök den här upp, vi blev förälskade och bara tre månader efter att vi börjat titta så var vi lägenhetsägare.

12 kommentarer

  1. Vilket vackert skåp! Det rubbar man inte i första taget. Det går åt många bokhyllor när man har många böcker. Det blir svårt när man krymper sitt boende men det är svårt att rensa ut böcker.
    Kaffe och choklad är gott och lätt att bjuda på!

    Gilla

  2. Fantastiskt vackert skåp, för alla utom de som ska lyfta och bära…in och ut. Flera har flyttat från villa till lägenhet, och det tycker jag är ovanligt klokt. Var sak har sin tid, men många tycker ju att det är så bökigt att göra sig av med en massa möbler och grejer som inte får plats när man flyttar till lite mindre! Ha en skön sommarhelg

    Gillad av 1 person

  3. WOW vilket vackert skåp. Så trevligt att du har ärvt det av din mormor. Kul att hon målat det 🙂 Aha du har böcker 😉 Kul att du vet vart Nacka ligger också, jag anar att det är Ann du menar… vi bor i stort sett lite snett mittemot varandra. Jag stod och pratade med henne i morse då jag tog en promenad med min hund. Jag läser dåligt med böcker, men jag köper böcker och ska läsa dem när jag blir gammal 🙂 Sista boken var Honkens biografi. Jag har många andras idrotts favoriter med, boken om Salming har jag och läst. Sedan håller jag på med en deckare där jag ingår som utspelar sig just på ön och lite i Sundsvall… eller farvatten runt Alnön för att vara mer exakt… nu har den legat nere tiotal år men jag såg lite av vad jag skrivet för en 4-5 veckor sedan… nu fick jag lite inspiration när jag läste om dig.

    Gillad av 1 person

    • Jajamen, det är Anne 😀 Kul att du känner henne!
      Vilken deckare är du med i? Nu blev jag nyfiken. Rekommenderar Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall för att bli inspirerad att läsa.

      Gilla

  4. Hm vilket vackert skåp! Böcker har en förstås men har också rensat ut, inte så svårt, blivit så mycket lättare att göra det sen jag började jobba med det och hantera otaliga mängder böcker dagligen…..

    Gilla

  5. härligt att hitta lägenhet så snabbt och att ni fortfarande trivs där. skåpet är ju otroligt fint och tungt ser det ut. vi har en del gamla möbler och de väger som bly. det gör det lilla pianot också för den delen

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.